nieuws

In drie uur al 50 telefoontjes

bouwbreed

Vervolg van pagina 1 enschede – Het callcenter op het terrein van aannemingsbedrijf Merksteyn in Enschede is nog maar drie uur ‘in de lucht’ als de medewerksters Esther Brakhuis en Linda Muildijk al meer dan vijftig telefoontjes hebben afgehandeld. “Helaas kunnen we niet alle mensen helpen, omdat veel telefoontjes gaan om woningen in de binnenring waar niemand nog in mag. En wij dus ook niet.”

Het callcenter is het initiatief van de Stichting Enschedese Aannemers die op deze wijze de stroom aan herstelwerkzaamheden willen coordineren. Initiatiefnemer J. Hannink, directeur van het bouwbedrijf en tevens voorzitter van het NVOB Gewest, zegt tevreden te zijn over de eerste resultaten. “We zijn net gestart, maar het is duidelijk dat de meldingen van dit callcenter ieder uur op Radio Oost haar vruchten begint af te werpen.” Verder moeten advertenties in regionale kranten de naamsbekendheid van het center (nummer 0800-0651) doen toenemen. Ook heeft de stichting pamfletten laten maken waarop de werking van het callcenter wordt uitgelegd. “Deze infobulletins worden door de gemeenten ook verspreid.”

Formulieren

Esther Braakhuis wijst naar de stapel formulieren die zij inmiddels heeft afgehandeld. Kernachtig schrijven zij de aard van de klacht op de formulieren. Hannink wijst erop dat de medewerkers kennis van zaken hebben. Door gericht te vragen, moeten Braakhuis en Muildijk snel boven water krijgen of er inderdaad alleen maar behoefte is aan een ruit, of dat bijvoorbeeld het complete kozijn vervangen moet worden of misschien zelfs wel de muur er omheen herstel behoeft. Hannink: “Dergelijke informatie krijg je niet boven tafel met uitzendkrachten die alleen maar een cursus telefonisch afhandelen hebben gevolgd. We zijn dus genoodzaakt om daarvoor onze eigen schaarse mensen in te zetten.”

Nadat de formulieren zijn ingevuld, worden ze voor uitvoering aan een van de 32 bij de stichting aangesloten aannemingsbedrijven doorgespeeld.

Rust

Opvallend noemt Linda de rust waarmee mensen haar bellen. “Niemand is overstuur, of zo. Er lijkt sprake van een zekere berusting en men is duidelijk blij dat ze een nummer hebben waar ze met hun schades terecht kunnen.”

Er zijn echter ook veel telefoontjes die zij en haar collega niet kunnen afhandelen. Het gaat dan vooral om schade aan huizen in de binnenring. “Mensen zijn met de bustoer door het gebied meegeweest en hebben gezien dat hun ruiten eruit liggen. Ze vragen dan of we de woning kunnen dichtmaken, maar dat kunnen we helaas nog niet doen.” De verwachting is dat de reeks meldingen de komende dagen alleen maar zal toenemen. Vooralsnog is de gemeente van plan de binnenring stukje bij beetje te verkleinen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels