nieuws

Schrappen Noordtak pakt gunstig uit voor spoor Elst-Oldenzaal

bouwbreed

den haag – De ministers Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en Pronk van VROM hebben Gelderland en Overijssel een pakket maatregelen toezegd voor het spoortraject Elst-Oldenzaal. Hierop zullen meer goederentreinen rijden, omdat het kabinet de Noordtak van de Betuweroute heeft geschrapt.

De maatregelen moeten de veiligheid verhogen en de geluidsoverlast verminderen. Het onderhoud aan de spoorbaan bij stations op het bestaande traject naar de Duitse grens wordt versneld aangepakt.

Er komen bruggen, tunnels en spoorbomen om de overwegbeveiliging te verbeteren. Om de geluidsoverlast te verminderen, worden spoorbruggen vervangen en huizen langs de rails beter geisoleerd. Vanaf Arnhem mogen geen treinen met chloor of LPG op de route rijden.

Een woordvoerder van minister Netelenbos wilde nog niet zeggen hoeveel het Rijk kwijt is aan de maatregelen. Wel zei hij dat het bedrag niet in de miljarden guldens loopt, zoals de Gelderse commisaris van de koningin Kamminga eerder voorspelde. De ministers Netelenbos en Pronk sturen binnen enkele weken een brief naar de Tweede Kamer waarin zij de verdere uitwerking presenteren.

Gelderland en Overijssel reageerden vorig jaar woedend toen het kabinet afzag van aanleg van de noordtak omdat deze te duur bleek.

Het bestaande spoornet zou volgens de provincies te veel belast gaan worden. Minister Netelenbos haastte zich te zeggen dat er maximaal 24 goederentreinen extra vanaf Elst langs Arnhem, Deventer, Hengelo en Oldenzaal zullen denderen.

Compensatie

Ook hiervoor eisten de provincies forse compensatie. Volgens de woordvoerder van Netelenbos bestaan de toezeggingen aan de provincies niet uit grote ingrepen. “Bestaande programma’s voor veiligheid en geluidsnormen worden versneld uitgevoerd. Hierbij komen nog een paar extra ingrepen op knelpunten op de route.” (anp)

‘Verbeteringen worden versneld gerealiseerd’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels