nieuws

NS perst tunnel onder spoor door

bouwbreed

NS Railinfrabeheer heeft een tunnelbouwmethode ontwikkeld die buitendienststelling van spoor overbodig moet maken. Zonder de treinen op het spoor erboven te hinderen, wordt voetgangerstunnel door een spoordijk geperst. De proef op de som is de tunnel bij Diergaarde Blijdorp.

De ooievaars die vlak boven de bouwplaats nestelen, zullen zich vannacht de ogen uitgewreven hebben. Aannemerscombinatie De Boer, Strukton en Van Drunen heeft een man of twintig ingeschakeld om de klus voor de eerste ochtendtreinen te klaren. De zevenhonderd ton zware betonnen tunnelbuis werd de afgelopen weken al op zijn plaats gebracht, tegen het dijklichaam waarover het treinverkeer Rotterdam-Utrecht voorbij dendert.

Om de 13 meter brede en 20 meter lange tunnel op zijn plaats te krijgen, zetten twee lange vijzels zich af en duwen de betonnen constructie met een snelheid van een halve meter per uur vooruit. De persinstallatie duwt tegen de vloer van de tunnel en zet zich af op een damwand die aan de achterzijde is geslagen. Snijmessen aan de voorzijde van de tunnelbuis zorgen voor het doorklieven van de grond. Terwijl de installatie perst, graven twee shovels de grond voor de buis weg. Bij passeren van een trein wordt het persen enkele minuten gestaakt.

Veiligheid

De veiligheidsmaatregelen zijn uiterst serieus bij het gedurfde project en bedragen bijna twintig procent van de totale kosten van 2,5 miljoen gulden. Meetapparatuur registreert al sinds enkele weken elke verschuiving van de spoorstaven en de spoorwissel die uitgerekend op deze plaats ligt.

Op basis van die gegevens en enkele proefnemingen kon gisteren het besluit vallen om rond 21.00 uur te gaan persen. “In de nachtelijke uren van de voorgaande weken hebben we een constructie van steunbalken aangebracht onder de spoorstaven, zowel in lengte- als in dwarsrichting. Met behulp van spindels onder de balken kunnen we ervoor zorgen dat verzakkingen direct kunnen worden gecorrigeerd”, vertelt projectmanager Van de Stouw.

Verschuivingen zijn feitelijk uitgesloten, omdat de spoorstaven rotsvast op de balken zijn gemonteerd. De constructie van stalen steunbalken rust na het persen op de tunnelbuis. Ook contramassa aan de andere zijde van de spoordijk draagt eraan bij dat de spoordijk bij het persen op zijn plaats blijft.

Voorzichtig

Voorzichtigheid bij de tracébeheerder is volgens Van de Stouw de reden waarom de meeste werkzaamheden ’s nachts zijn verricht. Bij volgende tunnelpers-projecten kan naar verwachting gewoon overdag worden gewerkt. Dat zou de bouwsnelheid verder vergroten en de kosten drukken.

Complicerende factor bij de bouw van de tunnel bij Blijdorp vormde een elektriciteitshuisje en een 25 kV spanningskabel. Deze moest worden verlegd. Totale doorlooptijd van het project bedroeg tot nu toe twaalf maanden. NS Railinfrabeheer staat klaar om ook elders in Nederland de methode toe te passen.

Aannemer Van Drunen heeft eerder met hetzelfde bijltje heeft gehakt. Maar de kleine fietstunneltjes die het bedrijf onder het spoor heeft geperst, waren van een totaal andere orde dan die bij Blijdorp. De kennis van Van Drunen is daarom gebundeld met die van Strukton en De Boer. Van de Stouw gelooft dat in de toekomst veel meer van deze techniek gebruik wordt gemaakt. “De treinenloop verstoren kan niet meer. De NS laat zijn klanten niet graag wachten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels