nieuws

Miljoenencontracten voor onderbouw Betuwelijn

bouwbreed

De onderbouw voor trajecten Gorinchem-Buren en Kesteren-Dodewaard van de Betuwelijn is definitief gegund. Het gaat om contracten van respectievelijk 293,6 miljoen en 131 miljoen gulden.

Aannemerscombinatie HBSKM Br 3 VOF neemt het ruim 24 kilometer lange stuk tussen Gorinchem en Buren voor haar rekening. Het gaat om de bedrijven Heijmans, Boskalis, Strukton, Gebroeders Van Kessel, en Midden Betuwe BV. Behalve de aanleg van een aarden baan omvat het werk het verhogen van viaducten, verleggen van de naastgelegen A15 en afbraak en nieuwbouw van een tankstation met parkeerplaats.

Het eveneens 24 kilometer lange tracé tussen Kesteren en Dodewaard is gegund aan de internationale combinatie BETURO. Koop, Mourik en TBI zijn hierin de Nederlandse spelers. Zij worden aangevuld door CFE en Dredging International uit België en Campenon Bernard en Dumez uit Frankrijk. Ook hier gaat het om de aanleg van een aarden baan, viaducten en reconstructie van delen van de naastgelegen A15.

Driekwart

Met de definitieve gunning van de twee contracten is nu 75 procent van de Betuwelijn in aanbouw. In 2005 moet de 9,43 miljard gulden kostende goederenlijn van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens gereed zijn.

Nog voor de zomer worden de resterende contracten definitief gegund. Het gaat dan om de boortunnel onder het Pannerdensch Kanaal en een aansluitende tracédeel van Zevenaar naar de Duitse grens (beide zijn voorlopig gegund) en de trajecten Buren-Kesteren en en Valburg-Pannerdensch Kanaal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels