nieuws

Kraan tilt ‘De Bus’ naar eenzame hoogte

bouwbreed

‘De Bus’, het onderwerp van het gelijknamige televisieprogramma van SBS 6, hangt 15 meter in de lucht. Dan gaat hij langzaam draaien. “Dat is toch geen mooi werk”, verzucht de kraandrijver. Maar het moet. De televisiewetten zijn keihard. Een touringcar op een dertig meter hoog dak zetten mag dan een fluitje van een cent zijn, het moet er wel spectaculair uitzien. En het alleen van stal halen van de sterkste kraan ter wereld is daarvoor niet voldoende.

Het is druk in het Haagse Laakhavengebied. Enkele honderden mensen verdringen zich voor de hekken om op deze zonnige zondagmiddag een glimp te kunnen opvangen van de deelnemers aan het televisieprogramma ‘De Bus’. De populariteit van dit SBS-programma neemt gezien de belangstelling hand over hand toe.

Gebaseerd op het Big Brother-format worden er in De Bus nu nog negen personen 24 uur lang met camera’s in de gaten gehouden. Dagelijks worden de verwikkelingen van de groep op televisie getoond. Iedere twee weken valt er een passagier af. De winnaar van de 16 weken durende afvalrace maakt uiteindelijk kans op een geldbedrag van één miljoen gulden.

Reclame

Wekelijks staat de touringcar vol met elektronica op een wisselende locatie. Het dak van de Megastores in Den Haag is deze week de standplaats van De Bus. “Wij zijn er wel blij mee”, zegt Van Rooij van Volker Stevin Ontwikkelingsmaatschappij. De bouw van wat moet worden tot het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland is bijna klaar. De Megastores gaan op zes april open en in de ogen van Van Rooij, opdrachtgever van het complex, is geen betere reclame denkbaar. “Voor heel Nederland worden de Megastores nu op de kaart gezet. En behalve de stroom en wat andere voorzieningen hoeven we nergens voor te betalen.”

Wel moet Volker Stevin de buspassagiers deze week met klusjes rond de Megastores bezighouden. “Maandag gaan ze een stukje bestraten. Goedkope arbeidskrachten? Welnee joh, dikke kans dat we hun werk gewoon moeten overdoen.”

Teleurstelling

Het loopt tegen twee uur als de zwarte touringcar de Laakhavens komt binnenrijden. Het gejuich van de belangstellenden klinkt op.

Maar het enthousiasme voor het pikzwarte vehikel slaat al snel om in teleurstelling. De ramen van de bus zijn geblindeerd, waardoor de inmiddels ‘bekende Nederlanders’ niet te zien zijn. Verder is het bouwterrein met hekken min of meer hermetisch afgesloten, zodat het publiek op grote afstand wordt gehouden.

“Niemand mag het terrein op”, zegt een woordvoerster van televisieproducent John de Mol gedecideerd. Ook de op uitnodiging van SBS aanwezige persfotografen worden door kleerkasten van het ingehuurde beveiligingsbedrijf ‘The Security Company’ achter een hek gedirigeerd.

Dan gaat de deur van de bus open en stappen ze eruit: Aziz, Antoinette, Tessa, Jop, Iwan, Willeke, Esmeralda, Bullent en Seki. Deze laatste twee blijken bij het Haagse publiek het populairst. Vooral de langharige en uit Joegoslavië afkomstige Seki krijgt een warm onthaal.

Frame

Het gegil gaat compleet voorbij aan de mannen van het Goudse kraanbedrijf Nederhoff. Onverstoorbaar storten zij zich op de touringcar. R. Nederhoff: “Begin februari zijn wij benaderd of we deze klus konden doen. Dat ding weegt bij elkaar 28 ton. We hebben daarvoor speciaal een stalen frame gelast waarop de bus kan staan.”

Het vrachtje dat uiteindelijk aan de 650 ton Demag hangt, de zwaarste kraan ter wereld , weegt 41 ton. Het daadwerkelijke hijsen laat echter lang op zich wachten. Te lang, vindt het publiek, dat zich begint te vervelen. Om de tijd te doden klimt een stel onverlaten over de hekken. De politie heeft de handen vol om escalatie te voorkomen. Het blijft vooralsnog bij wat duw- en trekwerk.

Charge

Dan wordt het sein gegeven en kan de kraanmachinist de bus naar het dertig meter hoge dak tillen. Hier moet het vrachtje exact op de dragende kolommen van het gebouw worden gezet. “Uiteindelijk is het een fluitje van een cent”, vertelt Nederhoff, “maar dit soort klussen zijn voor ons de krenten in de pap.”

Dat zal de politie later op de middag niet herhalen. Als tientallen ADO-Den Haag supporters na een verloren wedstrijd op het bouwterrein hun teleurstelling willen botvieren, moet de mobiele eenheid zelfs een charge uitvoeren.

De populariteit van het SBS-televisieprogramma neemt toe. De huidige negen buspassagiers zijn vooral voor de jeugd ware idolen aan het worden.

Met z’n negenen zijn ze nog, de deelnemers van het televisieprogramma De Bus. Eén van deze passagiers gaat over dertien weken met mogelijk één miljoen gulden naar huis.

‘Dikke kans dat we hun werk gewoon moeten overdoen’

Dak Haagse Megastores decor voor tv-programma

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels