nieuws

Bouwhoogte Rotterdam boven tweehonderd meter

bouwbreed

Rotterdam gaat verder de hoogte in. Volgens de nieuwste plannen van de dienst Stedenbouw + Volkshuisvesting (dS+V) is langs de Coolsingel en de spoorzone bij het Centraal Station in de toekomst een bouwhoogte van meer dan tweehonderd meter toegestaan.

Bij het Hofplein is de top van het centrum voorzien, bij het Binnenwegplein de eerste hybride wolkenkrabber. “Rotterdam is trots op zijn skyline en die mag groeien. Maar wel geleidelijk en onder strenge condities. En het moet daar waar het hoort”, zegt Martin Aarts van dS+V. De gemeente Rotterdam is bezig met de formatie van een ‘kwaliteitsteam hoogbouw’, met onder anderen bouwers, constructeurs en architecten. Dat gaat bouwers ‘stimuleren, adviseren en provoceren om aan hoge kwaliteitseisen te voldoen’. Windcontouren spelen een belangrijke rol bij het verlenen van toestemming voor een nieuwe toren. Het streven bij planners is, dat wind in de toekomst langs steeds hoger oplopende bebouwing langs Coolsingel en spoorzone naar een toren van ten minste tweehonderd meter nabij het Hofplein wordt geleid. Een ‘uitgelezen hoogbouwlocatie’ is beschikbaar langs de spoorzone. Op 5 april maken gemeente Rotterdam en een consortium van ING Vastgoed, NS Vastgoed en Amvest Vastgoed hun plannen bekend voor de langgerekte strook achter het Weena.

Profileren

Op het Weena kwam Rotterdam erachter dat “met hoogbouw van een locatie een toplocatie is te maken”. Met hoogbouw kunnen bedrijven zich profileren. De nieuw aangewezen hoogbouwzones zijn geschikt voor bouw van grote volumes door de aanwezigheid van infrastructurele knooppunten en clustering van stedelijke voorzieningen. “Door hoogbouw verdicht je je binnenstad op die sleutelposities”, legt Aarts’ collega H. Hazenak uit. “Door functies te combineren – kantoren, woningen, horeca en winkels – kun je het gebied extra interessant maken.”

Rotterdam, dat een hoogbouwtraditie heeft die begint in 1898 met de bouw van het Witte Huis, heeft momenteel ongeveer vijftien torens die vallen in de categorie hoogbouw (50 tot 150 meter). Maar dat aantal stijgt snel: er zijn negen torens in aanbouw en er liggen twintig plannen voor hoogbouw en superhoogbouw (meer dan 250 meter) op tafel. Aan het Weena nadert de Millenniumtoren (132 meter) zijn voltooiing, in de Gedempte Zalmhaven verrijzen twee woontorens, de Hooge Heren (95 meter). Op de Wilhelminapier komen zeven torens met een hoogte tussen de 100 en 120 meter te staan. Het gaat hier niet alleen om kantoorontwikkeling (Belvedère, World Port Centre), maar ook om woontorens. Andere hoogbouwlocaties zijn te vinden aan de Boompjes (twee torens van zeventig meter bovenop het bestaande gebouw van De Nederlandsche Bank), het Wijnhaveneiland (drie torens met premiehuur/ vrije sector-appartementen van 70 tot 100 meter) en Plein 1940 (een toren van ongeveer 100 meter). Een prijsvraag is uitgeschreven voor een toren vlak achter het stadhuis. De gemeentelijke diensten kunnen daarin worden samengebracht.

Hybride

Een plan is verder ingediend voor bouw van een 150 meter hoge toren op de plaats van winkelbedrijf Jungerhans aan het Binnenwegplein. Het gaat hier om de zogenaamde ‘Hybride’, een demontabel prefab hoogbouwconcept, volgens een ontwerp van architect Jan Hoogstad. Door gebruikmaking van technieken uit de boortorenbouw – een hoofddraagconstructie van twaalf stalen pylonen, waartussen een zelfklimmend transportplatform wordt gebouwd – kan een dergelijke toren in 250 dagen af zijn.

Op grote lijnen bestaat overeenstemming over het plan van ontwikkelaar Bouwfonds en architect Ren Steevensz voor een 185 meter hoge toren op de plaats van het huidige Luxortheater. Mediamax en Vema benaderden de dienst Stedelijke Planning in 1998 met plannen voor torenflats van meer dan 250 meter op de locaties Euromast en de Boompjes. Van Mediamax is bekend dat het nog altijd een toren van 350 meter naast de bestaande Euromast wil bouwen. De plannen voor superhoogbouw aan de Boompjes, ook uit de koker van Hoogstad Architecten, staan op een laag pitje. Voor echte superhoogbouw is Rotterdam voorlopig tamelijk huiverig. Aarts: “De skyline mag niet worden aangetast door een geïsoleerde uitschieter. Je moet bovendien het volume kunnen vullen met partijen van buiten de stad. Anders zuig je de bestaande stad leeg.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels