nieuws

E-commerce met behoud van tussenhandel

bouwbreed

Al eerder schreef ik hier dat er in de bouw veel mooie e-commerce plannen worden gemaakt, maar dat weinig bedrijven daadwerkelijk een elektronisch handelskanaal opzetten. Over de stap heerst duidelijke terughoudendheid, die tot op zekere hoogte begrijpelijk is. Daarnaast regeren onwetendheid en conservatisme. Toch zijn er enkele spelers in de bouwkolom die het wel aandurven.

Die spelers zijn overigens letterlijk op de vingers van één hand te tellen. De bekende namen zijn: de tussenhandelpartij De Waardt, de ‘webwinkel’ EC-Bouw, het branche-initiatief STBN (in Noord-Nederland) en de fabrikant RBB. Over die laatste, producent van dakpannen, gaat het hier.

RBB heeft in kleine kring – voor vijftien afnemers sinds augustus vorig jaar – nu een goed werkend bestelsysteem op Internet. Dit is direct gekoppeld aan de interne bedrijfsautomatisering van RBB; de Enterprise Resource Planning-software (ERP) van SAP. Bovendien is het een slim bestelsysteem: als je een bestelling doet, krijg je voorstellen voor aanvullende producten plus de benodigde hoeveelheden.

Met dit initiatief worden twee bestaande opvattingen over e-commerce ontkracht:

– Internet schakelt de tussenhandel uit;

– ERP-software is niet ingericht voor e-commerce.

Misverstanden

Hoofd Automatisering van RBB Theo Veenema is beslist over beide punten; die zijn onjuist. Hij maakte de technische kant van de RBB-bestelservice op Internet mogelijk. Veenema: “Waarom zouden we de handelaar willen omzeilen? Die vervult een onmisbare functie in de logistieke keten. Hij moet zorgen dat onze dakpannen precies op tijd op de bouwplaats zijn, dat willen we helemaal niet in huis nemen. Wellicht zullen de grote aannemersbedrijven een eigen handelskanaal met ons opzetten dat alleen aan hun eigen bedrijven levert, maar voor ons blijft dat ook tussenhandel.”

Tot voor kort bestond het idee dat ERP-software als SAP R/3 en Baan IV niet ingericht zouden zijn voor e-commerce. ERP is vanouds sterk intern gericht; een geïntegreerde bedrijfsautomatisering, geen ‘open’ systeem dat buitenstaanders toelaat.

Veenema: “Dat is in het verleden wel zo geweest; toen wij jaren geleden op SAP R/3 zijn overgestapt kon het inderdaad nog niet. Maar sinds versie 3.1, die we eind 1998 invoerden, zit er een Internet Transaction Server in de software gebouwd, die het technisch prima aankan. De webpagina’s die er standaard uitkomen zijn te onduidelijk ingedeeld, maar dat kunnen we gelukkig zelf aanpassen.”

Het resultaat is, dat het beeldschermformulier voor een handelaar er nu vrijwel hetzelfde uitziet als het faxformulier dat zijn concurrenten nog gebruiken voor traditionele bestellingen bij RBB.

Twee voordelen

Voor een fabrikant heeft het laten invoeren van orders via Internet twee duidelijke voordelen: de verkoopafdeling krijgt de order zonder verdere handelingen in het systeem en er zullen minder vragen per telefoon over orders binnenkomen.

RBB lijkt te hebben gekozen voor een goede aanpak: luisteren naar je klanten als je iets nieuws wilt beginnen. Natuurlijk moet je zelf een visie hebben, maar testen daarvan aan de beoogde doelgroep moet je nooit overslaan. Zo was het plan al in februari 1999, direct na de Bouwbeurs, klanten te voorzien van een inlog-mogelijkheid. Dat is uitgesteld, om de opmerkingen tijdens de presentaties op die beurs te kunnen verwerken in het systeem. Het betrof het programmeren van extra mogelijkheden bij het plaatsen van orders. Uiteindelijk werden mei vorig jaar de login-gegevens aan de genoemde vijftien testende klanten verstuurd.

Geen EDI-investering

Het enthousiasme voor de automatisering van gegevens over de goederenstroom is voor RBB overigens niet van vandaag of gisteren: al jarenlang is het bedrijf bezig met Electronic Data Interchange (EDI). Veenema: “Het opzetten van EDI betekent vooral voor kleinere handelsbedrijven vaak een te grote investering. Daarom zijn we naast dat ‘traditionele’ kanaal ook de Internet-bestellingen gaan aanbieden”, verklaart Veenema.

De proef met de vijftien afnemers loopt goed, zij zijn tevreden over de geboden flexibiliteit elk gewenst moment te kunnen bestellen, temeer omdat zij daarna via het systeem ook de status kunnen volgen. Er is zelfs duidelijk behoefte aan uitbreiding van de faciliteiten, meldt Veenema: “De afnemers krijgen straks individuele overzichten van hun afzet en omzet. In een iets verdere toekomst willen we extra communicatiemogelijkheden bieden rond orders: stel dat je een afroepdatum in het systeem hebt gezet, maar die vier weken wilt opschuiven, dan moet je dat toch ook zelf on line kunnen intikken?”

Later dit jaar verwacht Veenema dat de helft van alle klanten via de RBB-site bestelt, maar dat is in handen van de afdeling Verkoop: “Ik ben er alleen voor de techniek”, besluit hij bescheiden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels