nieuws

Dynamicon biedt personeel keuzecontract

bouwbreed

Dynamicon introduceert een verregaande vorm van flexibele arbeidsvoorwaarden. Met behulp van een cd-rom kunnen de vierhonderd medewerkers van de Arcadis-dochter zelf de consequenties zien die bepaalde keuzes hebben voor hun salaris.

“Als iemand bij Dynamicon in dienst treedt, onderhandelt hij over een bepaald pakket van arbeidsvoorwaarden: een brutosalaris, een zeker aantal vakantiedagen en vrije dagen”, legt directeur H.A.G. Geijselaers van Dynamicon uit. Vervolgens krijgt deze persoon een cd-rom mee naar huis, waarop de personalia en het onderhandelde contract zijn ingevuld. De nieuwe werknemer kan nu thuis, rustig op zijn gemak, het pakket aanpassen aan zijn individuele wensen. Een vrije dag kan worden ingewisseld voor een hoger pensioen, een hoger loon, maar kan bijvoorbeeld ook worden ingezet voor de aankoop van services. En het programma op de cd-rom toont iedere keer automatisch wat dat betekent voor het bruto- en het nettoloon.

“Dat is wat de arbeidsovereenkomst van Dynamicon onderscheidt van die van Arcadis”, stelt Geijselaers. Bij Arcadis kun je ook wel diensten inkopen, maar dat kun je niet regelen via je flexibele arbeidsvoorwaardenpakket.

De services die Dynamicon aanbiedt, lopen uiteen van kappers- tot stomerijdiensten. Ook kun je via het pakket je huis laten opknappen, je tuin laten onderhouden en zorgen dat iemand de hond uitlaat.

Aantrekkelijkheid

Kinderopvang zit daarentegen niet in het pakket. “We wachten op de ontwikkelingen bij Arcadis, want daar wordt uitgebreid gesproken over kinderopvang”, licht Geijselaers toe. De cao voorziet vooralsnog alleen in een reservering voor kinderopvang en niet in de voorzieningen zelf.

De diensten kunnen via een call center van Arcadis worden geregeld. Volgens Geijselaers ligt de aantrekkelijkheid van de diensten in het gemak (via het call center dat dag en nacht is te bereiken) en slechts gedeeltelijk in de prijs. Omdat er groot kan worden ingekocht, weet hij dat de prijs ervoor wel iets gunstiger uitvalt dan wanneer een enkele particulier de dienst inkoopt. “Maar echt veel zal het niet schelen”, geeft hij toe.

Geijselaers legt uit hoe het bedrijf tot deze nieuwe voorzieningen is gekomen. “De arbeidsmarkt wordt steeds moeilijker. De krapte uit zich niet alleen in een kwantitatieve, maar ook in een kwalitatieve mismatch. Wij willen met deze aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden niet alleen nieuwe mensen aantrekken, maar ook mensen langer behouden. Want als je mensen detacheert, gebeurt het maar al te vaak dat ze bij de opdrachtgever blijven.”

Balans

Geijselaers bespeurt een niet te stuiten trend tot flexibilisering in de maatschappij. “Zelfs als er geen sprake zou zijn van krapte op de arbeidsmarkt, zou flexibilisering in arbeid zijn doorgedrongen”, is zijn stellige overtuiging. In het begin van de vorige eeuw werd de eerste massaal geproduceerde auto, de T-Ford, slechts in één kleur geleverd: zwart. “Nu kun je kiezen uit honderden modellen, in alle kleuren van de regenboog.”

Hij noemt ook de horeca als voorbeeld: “Vroeger at je wat de kok had gemaakt, nu kun je niet alleen kiezen wat voor soort restaurant je bezoekt, je krijgt ook een uitgebreide menukaart voor je neus.”

Arbeid is lang onaangetast gebleven in de trend van keuzes. Maar Geijselaers signaleert dat daar nu toch echt een einde aan komt. “Je moet ook wel. Veel mensen zijn tegenwoordig tweeverdiener. Die zijn op zoek naar de juiste balans tussen werk en privéleven. Als je ze dat kunt bieden als werkgever, zit je op de goede weg.”

Een Amerikaans onderzoek heeft onlangs aangetoond dat een slechte haardag daadwerkelijk contraproductief werkt. Dat zal medewerkers van Dynamicon niet meer overkomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels