nieuws

Amsterdam onderschat kosten ondergrondse A10

bouwbreed

amsterdam – Amsterdam heeft meer geld nodig voor het ondergronds wegwerken van de A10, de HSL-lijn en metroverbindingen bij de Zuidas, het kantorencomplex aan de zuidkant van de stad.

ls dat geld er niet komt, valt het hele plan om bovengronds, boven op de tunnel, woningen en kantoren te bouwen in duigen, aldus wethouder D. Stadig van Volkshuisvesting.

Uit een brief van de gemeente aan staatssecretaris Remkes (Volkshuisvesting) blijkt dat de kosten van dit ondergrondse model “aanzienlijk hoger” uitvallen dan verwacht. Dit is onder meer gevolg van het feit dat de gemeente alleen rekening heeft gehouden met de kosten van de kale tunnels en niet met de aanleg van rails en seinen. Hoeveel hoger de kosten worden, zoekt de gemeente nog uit.

Verder blijkt dat het Rijk de hogesnelheidslijn die langs de A10 moet komen, slechts begroot heeft tot en met de luchthaven Schiphol. Er ontbreekt nog 600 miljoen gulden voor de aanleg van de openbaarvervoer-knoop, de bouw van een tweede perron en de uitbreiding van de sporen. Op langere termijn is 660 miljoen meer nodig voor een derde perron en sporen.

Bijdrage

De gemeente hoopt dat Remkes een bijdrage wil leveren uit de pot voor Nieuwe Sleutelprojecten langs de hogesnelheidslijn. Ook hoopt de gemeente dat het Rijk meer geld uit het Fonds Economische Structuurversterking en de voorjaarsnota voor het prestigieuze project reserveert. Volgens de gemeente bestaat in de markt veel belangstelling voor dit kantorencomplex dat moet uitgroeien tot de toplocatie van de 21ste eeuw. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels