nieuws

Zuiderzeelijn vooral gunstig voor woningmarkt

bouwbreed

De aanleg van een hogesnelheids-Zuiderzeelijn heeft een gunstig effect op de woningmarkt. Het brengt wat verlichting voor het ruimtetekort in de Randstad. Bovendien komt een sluitende begroting voor de aanleg van de lijn een stap dichterbij.

Deze conclusies trekt Economisch onderzoeksinstituut Nyfer in het gisteren verschenen rapport ‘Ruimte voor wonen. Verwachtingen van de Zuiderzeelijn’. Het instituut berekent dat maximaal 38.000 huishoudens willen verhuizen naar Flevoland of het noorden des lands als er een snelle treinverbinding met de Randstad is.

Dat aantal is haalbaar als het gaat om de magneetzweefbaanvariant met vijf tussenstops. Mocht de spoorlijn als traditionele hogesnelheidstrein met twee tussenstops worden aangelegd, dan daalt dat aantal tot minimaal 6000 huishoudens.

Volgens Nyfer komt dat mooi uit, aangezien de huizenvoorraad in Nederland niet aansluit bij de woonwensen. De komende jaren neemt de ruimtebehoefte voor wonen verder toe, waardoor er vooral na 2010 een ruimtetekort van 40.000 hectare zal zijn.

Flevoland en het noorden bieden echter nog wel ruimte in een aantrekkelijke woonomgeving. Die ruimte wordt onvoldoende benut vanwege de relatief slechte bereikbaarheid. De Zuiderzeelijn verhelpt dat laatste probleem. Mede op basis van ervaringen met de Franse hogesnelheidslijnen komt Nyfer dan aan de aantallen verhuisgeneigde huishoudens. De Zuiderzeelijn zou daarmee tussen de 10 en 20 procent van het ruimtetekort oplossen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels