nieuws

Stuurgroep verder met magneetbaan

bouwbreed

De provincie Friesland heeft de Stuurgroep Zuiderzeelijn groen licht gegeven om met minister Netelenbos te onderhandelen over de aanleg van de Zuiderzeelijn, een snelle spoorverbinding tussen Schiphol en Groningen. Het doel is de verbinding te realiseren als een magneetzweefbaan. Dat is de snelste, maar ook duurste variant.

Naar verwachting geven de andere betrokken partijen – de provincies Groningen en Drenthe en de haltegemeenten Groningen, Smallingerland (halte: Drachten), Heerenveen, Leeuwarden, Noordoostpolder (halte:Emmeloord), Lelystad en Almere – binnenkort ook hun machtiging aan de stuurgroep, waar vertegenwoordigers van alle partijen zitting in hebben. Daarmee heeft de stuurgroep volledige vrijheid van handelen. Er mogen alleen geen financiële toezeggingen worden gedaan.

Als voor een magneetzweefbaan wordt gekozen, kan de reiziger in de toekomst in vijftig minuten reizen van Schiphol naar Groningen. Nu duurt die rit bijna twee uur. De kosten van de aanleg worden geschat op tien tot vijftien miljard gulden.

Het Consortium Transrapid Nederland, waarin Siemens zit die een magneetzweefbaan exploiteert in Duitsland, zegt de lijn kostendekkend te kunnen exploiteren wanneer de overheid tien miljard bijdraagt in de aanleg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels