nieuws

‘Ondergrondse infrastructuur Zuidas haalbaar’

bouwbreed

De ondergrondse aanleg van wegen en sporen op de Zuidas is financieel haalbaar. Dat schrijft de gemeente Amsterdam in een brief aan staatssecretaris Remkes. Om het vertrouwen in het project niet te schaden moet wel begin volgend jaar worden gestart met de MER-tracépocedure.

Rijk en gemeente hebben het afgelopen jaar in de zogenoemde ‘tweede factfinding’ diverse mogelijkheden voor de toekomstige inrichting van de Zuidas bestudeerd. Bovengrondse aanleg van wegen en spoorlijnen is economisch haalbaar, maar staat bebouwing in de weg en geeft het gebied onvoldoende kwaliteit. De beste kansen voor het gebied ontstaan bij het geheel ondergronds brengen van de infrastructuur. Dat ‘Dokmodel’ is technisch uitvoerbaar, maar risicovol in de uitvoering. Desalniettemin biedt volgens de gemeente de dokvariant een bijzondere kans om een perfect gebied te realiseren.

De uitvoering geeft een tekort van 200 miljoen gulden. Maar dat tekort hoeft volgens de gemeente uiteindelijk een sluitende exploitatie voor het gehele Zuidas-gebied niet in de weg te staan. Mogelijk kan er extra steun komen uit regionale en provinciale fondsen. Bovendien kunnen Rijk en gemeente de kosten verder verminderen.

De gemeente rekent voor de Zuidas al op een bijdrage van ruim 1,2 miljard van het Rijk. Bovendien is een consortium van ING , ABN Amro en NS Vastgoed bereid voor het gehele gebied een afnamegarantie te geven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels