nieuws

Omstreden Oostzeesnelweg al voor eenderde gereed

bouwbreed

De omstreden snelweg ter ontsluiting van de Oostzeeregio is voor 92 kilometer klaar. Met de openstelling deze week van het wegvak tussen de verkeersknooppunten Wismar en Rostock is vijftig kilometer aan het traject toegevoegd. Met de aanleg was een investering gemoeid van 651 miljoen gulden.

“We schieten met de Oostzeesnelweg goed op”, aldus bouwminister Kurt Bodewig. “Aan 94 kilometer weg wordt al gewerkt. Het stuk

A-20 wordt uiterlijk gedeeltelijk in 2002 en 2003 opgeleverd. Met de resterende 138 kilometer beginnen we volgend jaar”.

Minister Bodewig noemt de Oostzeesnelweg A-20 een van de belangrijkste infrastructurele projecten in het noorden van Duitsland.

De 324 kilometer lange verbinding kost 2,6 miljard gulden en is daarmee het grootste werk, zij het niet duurste, onder de Verkeersprojecten der Duitse Eenheid (VDE). Tot dusverre is in de weg die Lübeck met Stettin zal verbinden 1,7 miljard gulden geïnvesteerd. De A-20 moet zich ontwikkelen tot een van de grote Europese hoofdverkeersaders en een krachtige impuls geven aan de ontwikkeling van de regio aan de zuidkust van de Oostzee. De Duitse milieubeweging betitelt de aanleg van de A-20 als grootste verwoestingsproject van het land en slaagde er aanvankelijk in de bouw te vertragen.

Vorderingen

Ook in het zuiden van de nieuwe deelstaten maken de bouwers grote vorderingen. Deze week zijn wegvakken van de A-4 bij Dresden en Chemnitz in gebruik genomen. Daardoor is tachtig procent van het project VDE 10 gereed en hebben Thüringen en Saksen 165 kilometer vernieuwde snelweg.

De A-4 is een al in de jaren dertig geplande belangrijke verkeersas die de verbinding tot stand brengt van Aken via Erfurt en Dresden met het zuiden van Polen (Silezië). Voor de verbeteringswerken aan de A-4 in de voormalige DDR staat 2,7 miljard gulden op de begroting.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels