nieuws

Nieuwe gravers Case middelpunt op open dag Van de Vrande

bouwbreed

De graafmachines CX210 en CX130 van Case, een 21- en een 13-tonner, stonden in het middelpunt van de belangstelling tijdens de open dagen van Van de Vrande BV in Beek en Donk.

Veranderingen genoeg bij Van de Vrande. Bobcat nam fabrikant Sambron over, maar vooralsnog blijven de verreikers geel van kleur en behouden ze hun eigen naam, net als in Frankrijk en Duitsland. De broers Van de Vrande hebben een doorlopend contract voor het dealerschap, maar de toekomst is licht onzeker.

Dat geldt ook voor Fermec. Dit bedrijf mag van de Europese Commissie geen onderdeel worden van het nieuwe fusiebedrijf Case New Holland (CNH) en staat in de etalage. De productie van de graafmachines wordt overgebracht naar Italië, de fabriek in Manchester, inclusief rond 350 man personeel en de productielijn van de graaf-laadcombinaties, staat te koop.

“Wat er ook gebeurt”, zegt E. Gramser, verantwoordelijk voor marketing en kwaliteit, “wij hopen het dealerschap van Fermec te houden en uit te breiden. We hebben een ijzersterke positie in de regio, met een marktaandeel van meer dan 25 procent.”

Breed

“De komst van Case is een goede zet. Uit het verleden zijn we via het toenmalige Hanomag ook goed thuis in wielladers. De service is altijd ons sterkste punt geweest. De uitdaging is om ook bij een grote afzet hetzelfde serviceniveau te behouden.”

Gramser is blij dat Van de Vrande met Case en de aanvullingen van Sambron en Fermec een heel breed leveringsprogramma heeft: “Je gaat achteruit als je in een bepaald segment ‘nee’ moet verkopen. Het is natuurlijk wel zo dat de markt voor minigraafmachines sterk onder druk staat. Het aanbod is gigantisch groot en de marges zijn uiterst klein.”

Verdeeld

Van de Vrande verwierf deze zomer het dealerschap van Case voor zuid- en zuidoost-Nederland. Benelux-importeur Bestmat uit het Belgische Schelle gunde de rest van Nederland aan de drie vestigingen van Troost (Numansdorp, Purmerend, Meppel). “De samenwerking met de importeur loopt goed”, zegt Gramser. “Ook met Troost loopt het prima. We hebben de werkgebieden verdeeld, daar bestaan geen misverstanden over. Wij hebben nu een online-verbinding met het onderdelenmagazijn van Case Europe in Roissy bij Parijs. Als een onderdeel in Europa voorhanden is, kunnen we er binnen 24 uur over beschikken.”

Het Beek en Donkse bedrijf is op internet te vinden via www.vrande.nl: “Een beetje hobby, maar heel serieus en gemakkelijk voor iedereen die meer van het bedrijf en de producten wil weten. Zo zijn we druk bezig de handleidingen van de machines, brochures en serviceboeken, ook van de oudere machines, op onze website te zetten. Met een goed zoekprogramma is het straks mogelijk een uitdraai te maken van reparatie en/of service aan een bepaald onderdeel van een bepaalde machine, zonder dat een stapel boeken hoeft te worden doorgeworsteld.”

Paradepaardjes

Maar de paradepaardjes tijdens de open dagen waren de eerdergenoemde nieuwe Case-rupsgraafmachines CX210 en CX130.

Deze vernieuwde machines zijn uitgerust met nieuwe Isuzu-motoren, die voldoen aan de lage emissiestandaards die per januari 2003 ingaan. De motoren leveren respectievelijk 105 kW (143 pk) en 69 kW (94 pk). De grootste graver schept maximaal bijna 1,3 kuub in één keer, de 13-tonner altijd nog bijna 0,8 kuub. De machines zijn uitgerust met de karakteristieke giek, de belettering is gemoderniseerd.

“Wij hebben hoge verwachtingen van deze machines”, zegt Gramser. “Dat er een markt voor is, is zeker. Anderzijds gaat om fikse bedragen die moet worden geïnvesteerd. Maar we zijn vol vertrouwen in de toekomst.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels