nieuws

In de bouw is de klant absoluut geen koning

bouwbreed Premium

De hedendaagse aannemer heeft het drukker dan ooit. Het werk ligt voor het oprapen en dat maakt hem niet alleen kieskeuriger, het maakt de aannemer vooral arrogant. De houding van ‘Voor jou tien andere opdrachtgevers’ klinkt feitelijk al door in het eerste telefoongesprek waarin om een offerte wordt gevraagd. Een relaas van Cobouw-verslaggever Hans Ouwerkerk over zijn zoektocht naar een aannemer voor een eenvoudige verbouwing.

De aloude wens om op de zolderverdieping twee kamers tot onze beschikking te hebben, moet volgend jaar maar eens worden gerealiseerd. Naast het plaatsen van scheidingswanden behelst de klus het aanbrengen van verwarming en electrawerk. Voor de uitvoering hebben we februari of maart in gedachten.

Bekend met de enorme vraag die er op dit moment in de bouw is, beginnen we al in oktober met het benaderen van een aantal aannemers. Dat het geen maand te vroeg is, wordt al in het eerste contact met een aannemer duidelijk. “Mijn man heeft de eerste anderhalf jaar geen tijd”, meldt mevrouw De Rijk van het gelijknamige aannemingsbedrijf in Zoetermeer. “Veel succes verder”, wenst zij ons nog wel even snel toe.

Bij het tweede telefoontje neemt het vertrouwen in een goede afloop al af. Eigenaar van het Zoetermeerse aannemingsbedrijf Van Baalen is na de uitleg over de aard van de werkzaamheden geruime tijd stil. Na een diepe zucht zegt hij te zullen komen kijken. “Maar”, zo voegt hij er op voorhand aan toe, “als het te veel werk is, doe ik het niet.”

Met de NVOB-aannemers Aannemingsbedrijf Heijbouw, G.B. van Hoek bv en Bergen Henegouwen Bouwbedrijf uit respectievelijk Zoetermeer, Delft en Den Haag is redelijk snel een afspraak gemaakt. Hoewel snel. De toezegging dat er voor het maken van een afspraak wordt teruggebeld wordt door de ondernemers niet al te letterlijk genomen. Van Hoek heeft zelfs na vier dagen nog niets van zich laten horen. Als we dan zelf maar weer bellen wordt er wat pinnig gereageerd. ‘Dat we wel moeten begrijpen dat we het hier erg druk hebben’.

Mocht bij ons al het idee zijn ontstaan dat we hier een leuke klus voor de aannemer hebben, dan is die gedachte in één keer door de brute werkelijkheid doorgeprikt. Aannemingsbedrijf Huurman en zn. uit Zoetermeer moet voor het maken van en afspraak, na ruim twee maanden, nog steeds contact opnemen. De hoop dat dat ooit nog zal gebeuren hebben we overigens al laten varen.

Sputteren

Om klokke acht uur in de avond zitten we klaar voor I. van der Heij van aannemingsbedrijf Heijbouw. Als hij om 20.40 uur nog niet is gearriveerd begint het te kriebelen. Zijn vrouw laat – desgevraagd – weten dat haar man om 19.45 uur “wel degelijk” aan de deur is geweest maar dat niet werd opengedaan. Als wij sputteren het niet begrijpen omdat we weldegelijk thuis waren, laat de baas zelf laconiek weten “volgende week gewoon weer langs te komen.” Op de tegenwerping dat hij zich eigenlijk de moeite kan besparen reageert Van der Heij bijna opgelucht. “Nog beter, vind ik helemaal niet erg’.” Om vervolgens zonder iets te zeggen de verbinding te verbreken. ‘Ook NVOB’, denken we toch enigszins beduusd.

Van Baalen komt diezelfde week toch nog even een kijkje nemen. Wel is hij er pas een uur later dan het afgesproken tijdstip. “Ik zat vast in het verkeer”, is zijn excuus. De aannemer bestempelt het werk als “een klein klusje” en tekent en kleurt driftig in zijn agenda de situatie. Elektra en installatiewerk wil hij op voorhand laten uitbesteden. “Hiervoor stuur ik iemand langs”. Die ‘iemand’ moet nu nog komen…

Stampen

De calculatoren van Van Hoek en Bergen Henegouwen klagen over de enorme werkdruk in de bouw. “Het is stampen geblazen”, zegt van Hoogstraten van Aannemingsbedrijf G.B. van Hoek. “Maar we kunnen dit er wel even tussendoor doen.”

Op basis van deze ervaringen bellen we met nog maar twee aannemers; Leune uit Benthuizen en Aannemersbedrijf Van Eijk & Luiten bv uit Zoetermeer. De laatste wil de scheidingswanden met gipsplaten in plaats van de door ons gewenste gasbetonblokken. “Wij werken met gipsplaten het prettigst”, merkt de aannemer fijntjes op. Daarmee is vor hem de discussie gesloten.

J. Hoogerbrug van Leune laat op het afgesproken tijdstip weten iets verlaat te zijn. Gezien onze ervaringen met zijn voorgangers zijn we aangenaam verrast. Hij voorziet voor de uitvoering van de klus in februari geen problemen maar informeert wel hoeveel offertes we hebben aangevraagd. “Ik wil namelijk een beetje mijn kansen kunnen inschatten. Het is niet zo’n groot werk maar wil het wel graag doen.” Als hij weg is knijpen we ons in de arm. Nee, we dromen niet.

Offertes

Dan begint het lange wachten op de offertes. Behalve de prijsopgave van Bergen Henegouwen, die nog dezelfde week na het bezoek in de bus ligt, duurt het wachten gemiddeld vijf weken. Van Van Baalen horen we helemaal niets meer. Als we na zes weken voorzichtig informeren, zegt hij de offerte pas in januari te zullen maken. “Dan verandert namelijk het btw-tarief. Het rekent gemakkelijker om het dus in januari te doen.” Op ons verzoek wil hij wel een bedrag uit de losse pols noemen. “Maar”, geeft hij Van Baalen ter overweging, “wanneer jij mij in januari nog wilt hebben moet je maar terugbellen.”

De offertebedragen van de resterende vier ondernemingen lopen uiteen van negenduizend tot zelfs 22.000 gulden. Ook de wijze van offreren verschilt sterk. Heeft bijvoorbeeld Van Eijk & Luiten slechts één A-viertje voor de opdracht over, Aannemingsbedrijf Van Hoek levert een heel gespecificeerd contract en een folder over NVOB BouwGarant.

Aan het werk

Na het verzenden van de offertes blijft het stil. Alleen Hoogerbrug van Aannemingsbedrijf Leune informeert daags na ontvangst of we nog vragen of opmerkingen hebben. “En ik hoor wel wat u beslist.” Dat is inmiddels gebeurd. In februari gaat hij bij ons aan het werk.

Reageer op dit artikel