nieuws

‘Ik ben liever leraar dan projectleider’

bouwbreed Premium

Docenten moet je met een kaarsje zoeken. Nog schaarser zijn jonge mensen die voor de klas willen. Leraar is een moeilijk vak met weinig maatschappelijk aanzien. Bovendien betaalt het bedrijfsleven beter.

Toch koos Hugo Broersen (25) doelbewust voor een studie tot leraar bouwkunde. Zijn motivatie is al even opmerkelijk als eenvoudig: “Ik vind het stomweg leuk om mensen iets te leren.”

Zodra hij zijn diploma heeft, kan hij meteen aan de slag. De eerste aanbiedingen voor een baan als leraar zijn binnen. “Toen ik stage liep bij mijn oude lts, vroegen ze meteen of ik geen zin had om straks na mijn afstuderen les te komen geven. En tijdens mijn tweede stage, ditmaal aan een mts, kreeg ik weer zo’n aanbieding.”

Tweedejaars student Broersen werkte voordat hij aan de docentenopleiding begon twee jaar in de bouw. Hij was assistent-uitvoerder, calculator en projectleider. Zeker geen onaardige carrière voor een jongeman die pas de mts had afgerond. “Weet je wat het is, als je in dat soort werk zit, begin je elke dag als eerste en je gaat als laatste weer weg. Ik had er geen zin in dat een leven lang te doen. Ik dacht, liever nu terug naar de schoolbanken dan over tien jaar. Daarbij komt dat het vak van leraar mij enorm aantrekt. Ik vind het fantastisch om mensen iets bij te brengen. Misschien is het wel een roeping.”

Broersen is de enige van zijn groep die zeker weet dat hij leraar wil worden. “Aan het begin van dit studiejaar werd gevraagd wat we na de opleiding willen gaan doen. Zeventig procent zei te zullen kiezen voor het bedrijfsleven, de rest wilde eerst bij een bedrijf gaan werken en dan misschien alsnog bij het onderwijs gaan. En inderdaad, de lerarenopleiding is ruim voldoende basis voor een carrière buiten het onderwijs. Maar ik vraag me af waarom die mensen niet gewoon managementvakken zijn gaan studeren.”

Daar moet eerlijkheidshalve wel worden bijgezegd dat Broersen een flinke financiële voorsprong heeft op zijn collega studenten vanwege zijn werkervaring. Een beginnende docent bouwkunde verdient zo’n 25.000 gulden per jaar. Wie daarentegen bij een aannemer gaat werken, vangt bijna het dubbele. “Als je eerst een paar jaar het bedrijfsleven in gaat en daarna overstapt naar het onderwijs, blijft je salaris hetzelfde. En je houdt goede vooruitzichten, want oudere docenten verdienen helemaal niet slecht.”

Voorlopig is het voor Broersen nog niet zo ver. Hij heeft nog tweeënhalfjaar studie voor de boeg. “De theorievakken vind ik het vervelendst. Ik zie het belang van wiskunde heus wel, maar om te zeggen dat ik het een leuk vak vind, nou nee. Gelukkig heb ik ook nog een heleboel stages te goed.”

“Ik vind het stomweg leuk om mensen iets te leren”, zegt Hugo Broersen, aankomend docent Bouwkunde.

Reageer op dit artikel