nieuws

DaimlerChrysler en Caterpillar vinden elkaar

bouwbreed

Caterpillar en de bedrijfswagendivisie van DaimlerChrysler gaan samen op 50/50-basis middelzware motoren bouwen. De overeenkomst, die voorziet in een hele serie joint ventures, houdt ook de ontwikkeling en samenstelling van nieuwe brandstofsystemen en aandrijvingen in.

De wat genoemd wordt ‘medium duty engine’ wordt door de joint venture ontwikkeld, gefabriceerd en in de markt gezet. Behalve een toepassing op de eigen producten van DaimlerChrysler en Caterpillar zullen de middelzware motoren ook beschikbaar komen voor andere fabrikanten van machines.

De partners verwachten tegen 2005 voor rond 2 miljard dollar van deze machines te kunnen verkopen.

Ook de brandstofsystemen die de joint venture gaat ontwikkelen, zullen niet alleen door de beide moedermaatschappijen worden gebruikt, maar ook voor derden beschikbaar komen. Berekend is dat dit de beide bedrijven samen tegen 2005 zo’n 600 miljoen dollar zal opleveren.

Toepassingen

Over de opbrengst van de nieuwe aandrijvingen willen de bedrijven nog geen uitspraak doen. De bedoeling is wel dat de bedrijven zich vooral zullen richten op toepassingen op de eigen producten. Maar verkoop aan derden is niet uit te sluiten.

Zowel Glen Barton, voorzitter van de raad van bestuur van Caterpillar als Jürgen Schrempp, zijn tegenhanger bij DaimlerChrysler, is blij met de overeenkomst. “Het is de uitgelezen gelegenheid om een stevige plek op de wereldmarkt te veroveren”, zegt Barton en Schrempp meent dat “met deze alliantie langjarige kennis en tradities (van Caterpillar en Mercedes, red.) samenkomen in een wereldwijd netwerk”.

Strategisch

In de samenwerking zetten beide bedrijven niet de minste productie-eenheden in. Caterpillar brengt de fabrieken in Pontiac, Greenville, Jefferson en Thomasville in de VS, het Engelse Peterborough en het Mexicaanse Nuevo Laredo in, alsmede sommige onderdelen van de fabrieken in Gosselies, België en Mossville in Illinois.

DaimlerChrysler brengt de Duitse fabrieken in in Glatten, Wolfsratshausen en Rellingen en die in Grand Rapids, Michigan en Sao Paulo, Brazilië. Ook de DC-fabriek in Mannheim gaat de middelzware motoren op opdracht bouwen voor het nieuwe bedrijf.

Strategisch denken DaimlerChrysler en Caterpillar het slim aan te pakken: DC is heel sterk in motoren die op de weg goed presteren en Cat heeft een ruime ervaring met off-the-roadmachines.

Omzet

Het bedrijf Caterpillar had vorig jaar een omzet van bijna 20 miljard US dollar. In de negentig vestigingen over de hele wereld werken 68.000 mensen.

De bedrijfsautodivisie van DaimlerChrysler zette in 1999 bijna 27 miljard US dollar om. Er werken ruim 90.000 mensen, in 53 fabrieken over de gehele wereld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels