nieuws

Bouw HSL door tuin Engeland in volle gang

bouwbreed

De grootste bouwplaats van Europa is door de aanhoudende regen veranderd in een gigantische modderpoel. Veel hinder lijken de bulldozers er overigens niet van te hebben. De aanleg van de eerste nieuwe grote spoorlijn en ook eerste HSL-lijn in Engeland sinds een eeuw is nu halverwege de eerste fase gekomen. Tot nu toe ligt de uitvoering zelfs voor op het werkschema en is men ook binnen de begroting gebleven.

Alle grote namen van de Britse, Franse en Duitse bouwwereld zijn betrokken bij de uitvoering van het twintig miljard gulden kostende project.

De tussentijdse cijfers zijn indrukwekkend: meer dan dertien miljoen kubieke meter grond werd verzet; 300.000 kubieke meter beton is al gestort en bijna nog eens zoveel moet daar nog bij komen. Ruim achtduizend heipalen werden de afgelopen twee jaar geslagen – met nog ruim drieduizend te gaan.

Van 125 geplande bouwplaatsen zijn er nu 114 vol in bedrijf. Dat alles moet leiden tot een oplevering van het eindproduct in oktober 2003, wanneer de Kanaaltunnel eindelijk een waardige spoorverbinding krijgt met Londen.

Als de eerste treinen 300 kilometer per uur halen op Britse bodem zal Brussel 35 minuten dichter bij Londen zijn gekomen. Na de voltooiing van sectie twee, in 2007, duurt de Eurostar-treinreis van centrum Brussel naar hartje Londen nog maar twee uur. Londen-Parijs doe je dan in 2 uur een twintig minuten.

Bonussen

Op de bouwputten wordt niet getreuzeld want ongekende bonussen zijn toegezegd wanneer de hoofdaannemers binnen het budget blijven. Als een karwei wordt geklaard in minder dan 90 procent van de ‘target kosten’ deelt een aannemer in 50 procent van de besparing. Omgekeerd wachten heftige boetes als de target wordt overschreden.

Anders dan bijvoorbeeld bij de HSL-Zuid in Nederland zullen de Engelsen relatief weinig van hun flitstreinen te zien krijgen. In Kent, ‘de tuin van Engeland’ is gekozen voor de dure oplossing: een kwart van het tracé gaat ondergronds.

De langste van de zes tunnels meten respectievelijk 19 kilometer, die van de Londense wijk Islington naar de voorstad Dagenham en 10,5 kilometer van Stratford naar Ripple Lane. Een extra tunnel onder de Theems meet drie kilometer. Zestig procent van de lijn ligt tussen bestaande transportcorridors als de snelweg M2 of de M 20.

Grootste bouwkundig spektakelstuk op de in totaal 109 kilometer lange hogesnelheidslijn is het 1,3 kilometer lange viaduct Medway Crossing, bij Rochester. Daarvoor zijn 24 gigantische pilaren nu geplaatst en twaalf van de veertig wegdeksegmenten (elk 1000 ton) zijn op hun plaats geschoven.

Uitschuiven

Bij het uitschuiven van de segmenten in de 152 meter lange centrale overspanning was het dalingspercentage van de weg gecompliceerd, maar problemen deden zich niet voor, zegt projectleider Alan Myers. De manager van RLE is een tunnelman die zijn sporen verdiende onder het Kanaal. Dat hij nu ook de bouw van de brug over de Medway overziet, geeft de ingenieur extra voldoening. “Tunnels zijn mooi, maar niemand ziet ze. De brug kan door iedereen worden bewonderd.” Maar Myers lijkt toch meer in zijn element als hij de progressie toont bij het boren van de dertien meter brede North Downs Tunnel die negentig meter diep onder het dorpje Blue Bell Hill doorgaat. De doorbraak werd onlangs gevierd en eenderde van de tunnelbekleding is nu klaar. Met een aanpassing van de New Austrian Tunneling Method (NATM) ging hij door de krijtbodem.

Lessen

Eerder was Myers betrokken bij NATM onder Heathrow. Dat was geen doorslaand succes met verzakkingen bij huizen aan de oppervlakte. De ingenieur wordt daarover vaak geplaagd. “Niemand beter dan ik kan de NATM-mensen vertellen wat we hebben geleerd van Heathrow. Die lessen zijn hier in praktijk gebracht.”

Hij laat statistieken van de boorprogressie zien, met een record van 81 meter boren in een week. De North Downs Tunnel zou mede daardoor twee maanden vroeger kunnen worden opgeleverd dan voorzien, wat alleen hier al een potentiële besparing betekent van rond de 20 miljoen gulden.

Problemen

Het totale project, waarin het kleinigheidje van 117 nieuwe of aangepaste bruggen is verwerkt – inclusief 23 voor voetgangers – wordt gemanaged door achthonderd mensen. De meesten zijn van Bechtel, dat zich in Groot-Brittannië heeft ontpopt als ‘trouble shooter’ van de Labourregering. Net als de strekdam in Cardiff-baai, het doortrekken van de Jubilee-metrolijn en nog wat andere grote projecten kende ook de HSL-lijn grote problemen. Die werden opgelost door Bechtel. “Er is geen geheim; als je de beste mensen hebt kun je het beste werk afleveren”, meent een ingenieur.

De nieuwe spoorweg wordt aangelegd door de Britse overheid in samenwerking met Continental Railway’s (LCR) en volgens overgedaan aan de Britse spoorwegbeheerder Railtrack en LCR. De tunnelverbinding is ontworpen door de joint venture Rail Link Engineering (RLE) die ook tekent voor de uitvoering van de werken. In RLE participeren vier hoofdpartners: Bechtel voor management en management systemen, het Franse Systra levert de TGV technologie en Ove Arup en Halcrow zorgen voor de lokale engineering.

De ‘Medway Crossing’ heeft een totale lengte van 1,3 kilometer.

De North Downs Tunnel (3,2 kilometer) in uitvoering.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels