nieuws

‘Baas’ Ignaz Walter tegen samengaan

bouwbreed

De Beierse bouwmagnaat Ignaz Walter ziet zich gedwongen Walter Bau en Dywidag samen te voegen tot het na Hochtief grootste bouwconcern van Duitsland. De ondernemer en voorzitter van de Deutsche Bauindustrie voorspelt dat dit jaar zestigduizend arbeidsplaatsen in zijn land zullen verdwijnen.

Bij de fusie van Walter Bau en Dywidag vervallen duizend banen. Na de samensmelting ontstaat een concern met 13,5 miljard omzet en 24.700 werknemers, waarvan 8300 in het buitenland. De ook tot de Waltergroep behorende winstgevende bouwonderneming Züblin wordt niet in de fusieplannen betrokken.

Het samengaan van het 135 jaar oude Dyckerhoff & Widmann uit München met Walter Bau, gebeurt tegen de zin van Ignaz Walter, grootaandeelhouder en voorzitter van de raad van commissarissen. Een jaar geleden verzekerde de bouwer bij de fusie van Walter Bau en Heilit + Woerner dat een verdere concentratie, met inbegrip van Dywidag, volstrekt niet aan de orde was. “De situatie in de Duitse bouw is zich echter verder gaan verslechteren. Gezien de marktomstandigheden is het niet langer verantwoord gescheiden op te trekken. Begin dit jaar was de raming dat met de sanering van de Duitse bouw 35.000 arbeidsplaatsen gemoeid zouden zijn. Ik verwacht dat we uitkomen bij het verlies van meer dan zestigduizend banen.”

De directies van beide ondernemingen verklaren dat de voorgenomen fusie bepaald geen inhaken is op een modetrend of een consequentie van de toenemende fusie- en globaliseringstendensen. “De aanstaande fusie is een louter rationele, bedrijfsmatig juiste beslissing tot nut van de onderneming, het veiligstellen van arbeidsplaatsen en daarmee ten voordele van de werknemers en de aandeelhouders.”

De leiding van de nieuwe onderneming komt in handen van Hans-Joachim Wolff (61), momenteel de topman van Dywidag. Directeur Ralf Porzig (59) van Walter Bau gaat medio volgend jaar, mede om gezondheidsredenen, met pensioen.

Kernactiviteiten

Na de fusie zal Walter Bau zich concentreren op tien kernactiviteiten. Daartoe behoren projectontwikkeling, sleutelklare bouw, ingenieursbouw en verkeerswegen. De andere segmenten zijn fabrieken, voorspanningstechniek, specialiteiten en nieuwe producten, grondstoffen, facility-management en buitenland.

De directie zal bestaan uit tien personen. De taken met de hoogste prioriteit worden toegewezen aan twee verantwoordelijken, waarbij, volgens Ignaz Walter, de besten vanzelf komen bovendrijven. De organisatie krijgt tevens een vlakker karakter dan nu het geval is.

De fusie moet op jaarbasis een besparingen opleveren van 160 tot 170 miljoen gulden. Een kleine honderd miljoen wordt opgehoest door te snijden in het personeelsbestand. De reorganisatiekosten zijn geraamd op vijftig miljoen gulden. De aandeelhoudersvergaderingen in juni moeten de fusie met terugwerkende kracht per 1 januari 2001 bekrachtigen.

De bouwprestatie van Dywidag is in de eerste tien maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met vier procent gedaald tot 3,5 miljard gulden. In het buitenland nam het werk met 22,3 procent toe tot 760 miljoen. In Duitsland zelf werd met 2,8 miljard gulden tien procent minder gebouwd. Het pakket nieuwe opdrachten daalde in eigen land met 14,7 procent tot 2,4 miljard gulden. Uit het buitenland namen de orders met 71,2 procent toe tot een waarde van 650 miljoen. Dywidag verwacht dit jaar – vooral door twee zwaar tegenvallende binnenlandse projecten – uit te komen op een negatief resultaat van 55 tot 60 miljoen gulden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels