nieuws

Ahold doorbreekt in VS traditie met superbevoorradingscentrum

bouwbreed

De Nederlandse megakruidenier Ahold gaat het groot aanpakken in de VS. De 1100 supermarkten, voornamelijk geconcenteerd langs de Amerikaanse oostkust, worden over twee jaar bevoorraad vanuit één gigantisch distributiecentrum even onder Philadelphia in Pennsylvania.

De locatie is strategisch gekozen, namelijk in het geografische centrum van de concentratie van de vijf Ahold-winkelketens, te weten Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle, Tops Markets en BI-LO.

Daarbij kwamen vorige week nogeens 56 supermarkten van C&C Wholesale Distributors. Dat had deze groep winkels overgenomen van van Grand Union Company, die de winkels verkocht wegens een dreigend faillissement.

Aan Amerika’s oostkust is Ahold qua omzet de grootste supermarktonderneming. Verder heeft Ahold eerder dit jaar “US Foodservice” overgenomen, een van de belangrijkste leveranciers aan institutionele klanten zoals restaurants.

Te groot

Amerika wordt over het algemeen te groot geacht voor gecentraliseerde distributie, maar Ahold gaat dat toch proberen. De meer dan vijftien bestaande distributiecentra worden niet allemaal opgeheven. Een deel ervan blijft in gebruik, maar het gros van de duizenden artikelen zal vanuit Philadelphia gedistribueerd worden. Daarvoor wordt een gigantisch geautomatiseerd voorraadcentrum gebouwd.

De voorbereidingen voor de bouw zijn rond; de bouw begint begin volgend jaar. Uiterlijk eind 2002 moet het centrum draaien. “Dat wordt een boeiend experiment, want vanwege de grote afstanden hebben de meeste bedrijven die (bederfelijke) voedingsmiddelen distribueren altijd gekozen voor meerdere distributiecentra”, zegt marktanalist Branca van investeringsbank Lehman Brothers.

Woordvoerder McLaugh van de Amerikaanse Associatie van Winkelbedrijven ARA (American Retailors Association) sluit zich daarbij aan: “Ahold’s plan is dubbel interessant, in de eerste plaats vanwege het superdistributiecentrum. Ik ben benieuwd hoe dat wordt georganiseerd en hoe dat gaat functioneren. Wij hebben wel ervaring met grote centra, maar dit wordt wel een heel groot geval.”

Wegvervoer

“Verder”, geeft hij aan, “blijft het voor de sector natuurlijk de vraag of Ahold bij het transport goed gokt met het wegvervoer. Onze wegen zijn goed en in vergelijking met Europa nog betrekkelijk leeg, maar de afstand Philadelphia-Boston is toch een goede zeshonderd kilometer. Kijk je naar het zuiden dan praat je over een veelvoud daarvan. Het wordt dus interessant en ik weet zeker dat de rest van de sector dit megaproject van Ahold met argusogen zal volgen”, aldus McLaugh.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels