nieuws

Aantal klachten over aannemers stijgt fors

bouwbreed

Particulieren kunnen momenteel nauwelijks nog een aannemer vinden die tijd heeft voor een klus. En als ze er al een hebben gevonden, stuit men op hoge prijzen en een arrogante houding. Bij NVOB en Vereniging Eigen Huis komt een stroom klachten hierover binnen.

“Het gaat met name in de communicatie tussen opdrachtgever en bouwer nog al eens mis”, erkent NVOB-woordvoerder H. Heutink.

“Aannemers hebben steeds vaker een houding van: ‘je moet blij zijn dat ik voor je wil werken'”, zegt IJ. Geerts, woordvoerster van Vereniging Eigen Huis. “Zeuren over hoge afbouwprijzen moet men al helemaal niet doen, want dan is de aannemer zeer snel vetrokken.”

Van enige klantvriendelijkheid is volgens Eigen Huis dan ook weinig te merken. De consumentenorganisatie is bezorgd over komend voorjaar, waarin de Nederlander traditioneel aan het verbouwen slaat. Geerts: “Ik denk dat met name de behandeling van klanten dan wel punt van overleg met het NVOB gaat worden.”

Overspannen

Ook het NVOB signaleert meer klachten over het optreden van aannemers. Volgens woordvoerder Heutink heeft dit alles te maken met de overspannen marktsituatie en de personeelstekorten bij de bouwbedrijven. “De meeste aannemers bulken van het werk en kunnen er feitelijk vaak niets meer bij hebben.”

Volgens Heutink dringt het NVOB er bij de leden op aan over deze situatie zo eerlijk mogelijk te zijn. “Zeg tegen de klant dat je het druk hebt en durf ook nee te zeggen. Maar wees in geen geval bot.”

Op pagina 2: In de bouw is de klant absoluut geen koning.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels