nieuws

Zeventien partners garanderen financiering van hogesnelheidslijn tussen Straatsburg en Parijs

bouwbreed

De financiering van de hogesnelheidslijn tussen Parijs en Straatsburg is eindelijk rond. In februari 2006 ligt de Elzasser en Europese hoofdstad per trein op minder dan 2,5 uur van Parijs.

Maar liefst 17 partners moesten het eens zien te worden over de financiering van de nieuwe lijn van 300 kilometer, die op termijn moet worden doorgetrokken naar Duitsland en Luxemburg. Minister Jean-Claude Gayssot was opgelucht. De aannemers van het project – alle grote Franse bouwondernemingen gaan deelnemen – moeten nu het halve jaar vertraging inlopen, en als het even kan, binnen de begroting van rond 7 miljard gulden blijven. Alle andere TGV-projecten zijn ruimschoots duurder uitgevallen dan aanvankelijk was begroot. De Franse staat en de Europese Unie betalen de helft van de benodigde 3,1 miljard euro. Verder nemen de doorkruiste regio’s de kosten voor hun rekening. In ruil daarvoor worden op het traject drie stations aangelegd: Champagne-Ardenne (tussen Reims en Epernay), Meuse (tussen Metz en Nancy) en Lorraine, dat voorlopig het eindpunt is van de snelle lijn. Voorts werd bekend dat een deel van de geplande spoorlijn tussen Lyon en Turijn gefinancierd wordt door een groep van privé-investeerders. Het gaat om de tunnel, die onder de Alpen wordt gegraven en die naar schatting 13 miljard gulden gaat kosten. Die tunnel zal worden gebruikt voor het vervoer van passagiers, maar vooral voor vrachttreinen. Verwacht wordt dat jaarlijks 40 miljoen ton vracht door de tunnel vervoerd kan worden tussen Frankrijk en Italië. Op dit moment gaat die vracht over de weg, maar daar is in de omgeving van de Mont-Blanc, en zeker sinds het ongeluk van vorig jaar in de tunnel, steeds meer verzet tegen. De groep investeerders wordt aangevoerd door de Banque Sanpaolo. Verder nemen deel in het project de Franse Caisse des Depots, de spaarbank van Turijn, Dexia en de Europese Investeringsbank.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels