nieuws

‘Vreselijk, maar het is niet onze schuld’

bouwbreed

Treurend Oostenrijk voelt zich lelijk in de hoek gezet door de buitenlandse kritiek op de veiligheid in de Alpen. In de kranten klinkt het verwijt door dat grote broer Duitsland uit eigen belang Europa’s belangrijkste wintersportland een hak zet.

Politiek en bedrijfsleven zijn daarom met elkaar eens dat Oostenrijk zich meer moet inspannen om overal duidelijk te maken dat nergens in de bergen de waarborgen voor de veiligheid zo groot zijn. Bouwer Waager- Biró bindt zijn naam liever niet meer aan de kabeltrein die van Kaprun voert naar de toppen van de Kitzsteinhorn. De directie in Wenen verwijst naar de firma Leitner uit Zirl die de activiteiten op het terrein van de kabelbanen heeft overgenomen. Ook topman Arthur Schaber van Leitner is geenszins scheutig met informatie. “Een vreselijk ongeval. Maar ik zie niet in wat mijn bedrijf daarmee te maken heeft”. Dertig jaar geleden was heel Oostenrijk apetrots op de gletsjerbaan van Kaprun. Toen op 19 november 1971 de eerste schop de grond in ging, werd jubelend gesproken over de eerste Alpenmetro ter wereld. Negen maanden later startte het boren van de 3298 meter lange schacht, waarna op 21 maart 1974 de eerste trein kon rijden. Zonder eigen motor nog wel en met stijgingspercentages tot vijftig procent. Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van een kabel om de twee in tegengestelde richting over rails rijdende treinstellen voort te bewegen. Met een topsnelheid van 36 kilometer per uur overwint de kabeltrein een hoogteverschil van anderhalve kilometer om de passagiers op een 2446 meter boven het zeeniveau te laten uitstappen. Sindsdien is wat gold als Oostenrijks veiligste verkeersmiddel intensief onderworpen aan onderhoud en renovaties. “De trein heeft 26 jaar lang uitstekend dienst gedaan”, verzucht Arthur Schaber van kabelbaanbouwer Leitner. “De veiligheidsstandaards zijn nergens hoger. Dat kan iedereen je bevestigen. Wat dit ongeval voor onze sector betekent? Daar kan ik helemaal nog niet over nadenken. Internationaal zijn in deze branche vijf tot tien grote firma’s actief. Waarvan drie met standplaats Oostenrijk.”

Rampoefening

De bouw van kabelbanen heeft sinds de aanleg van de Alpenmetro in Kaprun een grote vlucht genomen. Oostenrijk telt 255 kabelbaanbedrijven met 3178 banen. De eigenaren van de gletsjertrein in het Pitztal – vergelijkbaar met de metro van Kaprun – hebben besloten binnenkort een rampenoefening te houden. Vijf jaar geleden zijn bij deze kabelbaan roldeuren aangebracht om het schoorsteeneffect dat in Kaprun optrad te voorkomen. Ook de beheerders van de 4,8 kilometer lange ondergrondse naar de Zugspitze, de hoogste berg van Duitsland, denken de risico’s goed onder controle te hebben. In Beieren zijn er zes vluchtkelders lange de route die voorzien is van sluisdeuren, paden aan beide zijden van de rails en niet te vergeten verlichting. In de tunnel van Kaprun vluchtten de slachtoffers uit het treinstel met de macabere naam Gletscherdrachen over een smalle donkere trap, achtervolgd door gifwolken, tot tweehonderd meter ver bergopwaarts hun dood tegemoet. De kabeltrein bereikt in de tunnel zonder eigen motor stijgingspercentages tot 50 procent.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels