nieuws

Veelzijdige truck voor Amerikaanse bouwers

bouwbreed

Volvo Truck Corporation heeft op zijn wereldwijd inzetbare Global Platform een nieuwe truck ontwikkeld, speciaal voor de Noord-Amerikaanse bouwindustrie. De Volvo VHD met torpedofront is ontworpen voor veeleisende omstandigheden bij een grote betrouwbaarheid en veiligheid voor de bestuurder.

De Volvo VHD is leverbaar voor een groot aantal verschillende toepassingen, waaronder een uitvoering met kipperbak en verder bijvoorbeeld als betonmixer, kraanwagen, vuilniswagen, brandweerauto en reddingsauto en voor containervervoer. Laadbakken, kranen, betonmixers en andere benodigde apparatuur wordt gemonteerd door opbouwbedrijven. Zestien verschillende varianten zijn mogelijk, met asconfiguraties van 4×2, 6×4, 8×4 en 10×4. Standaard is een Volvo dieselmotor met een cilinderinhoud van twaalf liter gemonteerd. Maar er kan ook worden gekozen voor andere motoren van Volvo en Cummins, tot een vermogen van 465 paardenkrachten.

Cabine

De cabine voldoet volgens Volvo aan de strengste crashtests uit de branche. Een airbag voor de chauffeur en veiligheidsgordels voor chauffeur en bijrijder zijn standaard. De lagere motorkap en het vergrote glasoppervlak moeten het zicht rondom verbeteren. Samen met Europa is Noord-Amerika de grootste afzetmarkt voor Volvo-trucks. De verwachting van Volvo is dat de nieuwe VHD de positie van Volvo verder zal vergroten in het Noord-Amerikaanse bouwsegment, waar de overheid juist heeft besloten fors te investeren in wegen en spoorlijnen.

Global Platform

De Volvo VHD is ontwikkeld vanuit het wereldwijd inzetbare Global Platform van Volvo en voor een belangrijk deel opgebouwd uit bestaande Volvo-onderdelen en componenten. Het nieuwe model is in een periode van twee jaar ontwikkeld, voor een bedrag van negenhonderd miljoen Zweedse kronen. De VHD vervangt de voorgaande Autocar en WG-modellen. Volvo Truck Corporation produceert de nieuwe trucks in New River Valley in Virginia. De eerste leveringen zijn een maand geleden van start gegaan voor de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Later zal de truck ook geleverd worden in Colombia en Venezuela. Vanwege de grote verschillen in wetgeving zal de Volvo VHD niet in Europa worden verkocht. Wel komen eind 2000 de eerste zeventig NH12 trucks met torpedocabine naar Nederland. Deze komen uit Brazilië. Volvo verwacht er zo’n 125 per jaar van in Nederland te verkopen. De nieuwe Volvo VHD met torpedofront is speciaal ontwikkeld voor de bouwsector in Noord-Amerika.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels