nieuws

Stations Beneluxlijn te vroeg klaar

bouwbreed

Dat bouwwerken te vroeg worden opgeleverd, komt niet vaak voor. En dat dat een probleem vormt al helemaal niet. Toch breekt het Rotterdamse vervoersbedrijf RET zich momenteel het hoofd over de vraag hoe het straks de stations moet beveiligen die al ruim voor de ingebruikname van de nieuwe Beneluxlijn klaar zijn.

Het is nog niet zover, maar over dik een jaar dreigt er voor de RET een probleem. Een luxeprobleem weliswaar, maar toch. De bouw van de stations Tussenwater en Parkweg van de Rotterdamse Beneluxlijn verloopt zo voorspoedig, dat ze straks al klaar zijn, ruim voordat de metrolijn zelf in gebruik kan worden genomen. Het vervoersbedrijf moet dan voorkomen dat vandalen bezit nemen van de stations en de nieuwe bouwwerken vernielen of bekladden met graffiti. Het probleem is tekenend voor de bouw van de Beneluxlijn, die bijna vlekkeloos verloopt. Waarschijnlijk krijgt het project daardoor ook betrekkelijk weinig aandacht. De traditionele technieken die worden toegepast, plaatsen de verschillende aannemers nauwelijks voor verrassingen. Alleen bij station Troelstralaan leverde de fundering problemen op. De 35 meter lange damwanden wilden de grond niet in. Ze zijn uiteindelijk toch op hun plek gekomen door voor te boren en voor het heien een dieselblok toe te passen in plaats van de geluidlozere hydrobloks. Dat betekende echter wel wat meer geluidsoverlast voor de omwonenden. Voor de zes nieuwe stations op het tracé zijn zes verschillende architecten aangetrokken. M. Struijs van ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam treedt op als coördinerend architect. Cobouw-verslaggevers Hans Ouwerkerk en Ad Tissink maakten alvast een tocht langs het 11,8 kilometer lange tracé tussen Delfshaven en Hoogvliet, waarvan een opvallend groot deel bovengronds wordt aangelegd.

Op pagina 3: De schaduwkanten van een vlekkeloos project.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels