nieuws

Soap rond vastgoedproject Schiphol ten einde

bouwbreed Premium

De jarenlange procedures en ordinaire ruzies rond het reuzenproject Chipshol Forward lijken voorbij. Oprichter Jan Poot en zijn zoon Peter hebben het vastgoedbedrijf verlaten, de grond wordt verdeeld. De organisatie, inmiddels omgedoopt tot Forward Business Parks, gaat het kantorenpark vlakbij Schiphol los van Poot ontwikkelen.

De afgelopen maanden hebben de familie Poot en de overige aandeelhouders van Forward de vredespijp gerookt. Ze gaan de boedel verdelen. Poot krijgt een stuk grond van 150 hectare naast een pand dat al zijn eigendom was. De rest blijft van Forward. Daarmee komt een einde aan een jarenlange soap waarin het miljoenenproject bijna tien jaar is blijven steken. In de jaren tachtig verwierf de ‘visionaire projectontwikkelaar’ Poot in alle stilte aardappelvelden rond Schiphol, tot ruim 500 hectare. Hij had voorzien dat de luchthaven sterk zou groeien. Dat bleek te kloppen. Het project is nu gemakkelijk honderden miljoenen waard, zo niet miljarden. Het voormalige akkerland is een moderne goudmijn, met zijn ligging vlakbij de immer groeiende luchthaven en vlakbij de A4.

Golfbanen

Begin jaren negentig presenteerde hij zijn futuristische ideeën voor een hightech-kantorenpark. Voor top-ondernemingen zouden er opvallende gebouwen komen, in een fraaie omgeving met golfbanen. Nog opvallender was de monorail, (‘Taxi 2000’) die alle ‘artist impressions’ van het project sierden. Maar Poot kreeg ruzie. Met de andere grootaandeelhouders, onder wie zakenman H. van Andel. Met de luchthaven. Met de provincie en de gemeente. “Er waren een dikke honderd procedures”, herinnert Forward-directeur C. van Duin zich. Het spraakmakendst was de strijd van Poot tegen de accountants van Coopers & Lybrand. De ontwikkelaar eiste 650 miljoen gulden, maar verloor. Net zoals hij zoveel andere processen verloor. Dit jaar keerde het tij: Poot won in hoger beroep zijn strijd tegen Forward. Partijen gingen onderhandelen en verrassend snel kwam het compromis van de boedelscheiding uit de bus. Ze gaan nu los van elkaar kantoren bouwen. “De jarenlange vertraging heeft natuurlijk geld gekost”, zegt Peter Poot. “Maar nu wordt het een voordeel. Toen we begonnen, kon je maximaal 250 gulden per vierkante meter vragen, nu is dat 400.” De huurders komen toch wel, want grond is een schaars goed rond Schiphol.

Files

De ‘business parks’ worden dus eindelijk gebouwd. En de monorail? Poot: “Daar is nog steeds belangstelling voor, want de files in dat gebied worden steeds langer. Alleen: daar is wel samenwerking voor nodig tussen alle partijen in het gebied. Laten we zeggen dat die niet altijd optimaal was.”

Reageer op dit artikel