nieuws

Rugsparende Skidster-oppermachientjes voor straatmaker slikken ook diesel

bouwbreed

Hanenberg Materieel uit Nistelrode, importeur en ‘afbouwer’ van Skidster, heeft het assortiment van deze Britse oppermachientjes uitgebreid met een dieseluitvoering. Hanenberg bouwt ook deze nieuwe machine in eigen bedrijf in Nistelrode af.

“Een jaar of veertien geleden, toen straatmaker Mart van den Hanenberg het aan zijn rug kreeg, is hij begonnen met het importeren van de machines van Skidster”, vertelt diens rechterhand Wilfred van Doorn. “Want we willen het werk van straatmakers lichter maken.”

“Meteen al vanaf het begin zijn de machines hier afgebouwd. Dat wil zeggen dat we andere, beter op de Nederlandse condities afgestemde banden monteerden en dergelijke, en dat we meteen zijn begonnen met het ontwikkelen van eigen uitrustingsstukken. Laadschop, grondboor, inveegbezem en het pronkstuk is de lasergestuurde afreibalk.”

Zand

“Bij een afreibalk is het probleem altijd het teveel aan zand achter de balk. Dat vereist grotere vermogens van de machines. Wat wij gedaan hebben, is het ontwikkelen van een worm achter de balk, die het teveel aan zand naar de zijkanten afvoert. Simpel, maar het werkt wel.”

De afreibalken, gestuurd door de lasers van Topcon, waarvan Hanenberg ook dealer is, zijn daardoor bij uitstek geschikt voor kleine machines. De balk is namelijk maar 180 centimeter breed. Omdat, zoals Van Doorn zegt ‘Hanenberg een groot voorstander is van klein’.

Als motor is de Mitsubishi L2E gekozen, een watergekoelde tweecilinder van 13 pk. De voornaamste reden was de compacte bouw. Het moest wel passen op de Skidster, waardoor het concept van zeer compacte machine behouden kon blijven. De nieuwe dieseluitvoering weegt inclusief standaard laadbak rond 600 kilogram en is niet breder dan de bekende uitvoeringen met 20 en 13 pk motoren van Honda.

Naast tal van zelfontwikkelde uitrustingsstukken als grondboren, laadbakken, korven en vorken en gereedschap als knipmachines, bandentillers en – het summum van eenvoud – een handmatigvacuüm tegeltiller, levert Hanenberg ook de robuuste minikniklader Sherpa.

Microwiellader

De machine, uitgerust met een watergekoelde driecilinder dieselmotor van Kubota die een axiale punjerpomp aandrijft, kan naast de wegenbouw ook worden ingezet in de land- en tuinbouw en de industrie. De voor- en achterwielen kunnen hydraulisch worden gekoppeld, zodat het doorslaan van de voorwielen wordt voorkomen.

De machine haalt een ‘topsnelheid’ van 18 kilometer per uur en heeft bij een rijklaar gewicht van 1300 kilogram een kiplast in rechte stand van ruim een ton.

Een nieuwe loot aan de stam is de microwiellader van het Italiaanse merk Eurodig. De machine is slechts 76 cm breed en kan door elke deur. Het merk is in Nederland al wel bekend door de hydraulische minigravers. Het eerste exemplaar van de wielladers is kortelings in Nistelrode gearriveerd.

Vooral Mart van den Hanenberg zelf zal een serie tests doen. Daarna gaat de machine mee op karwei om in de dagelijkse praktijk te worden getoetst.

Van Doorn: “De Eurodig zit qua formaat en vermogen tussen de Skidster en de Sherpa in en zou dus mooi in ons leveringspakket passen. Een belangrijk verschil tussen de Skidster en de beide anderen is wel dat de bedieningsman blijft staan.”

Stoelen

“De Eurodig en de Sherpa hebben stoelen. Op die machientjes is de bedieningsman meer machinist, op de Skidster blijft hij echt opperman. Er is voor allebei wat te zeggen, maar een vaststaand feit is dat men van de Skidster makkelijker afstapt dan wanneer moet worden opgestaan van een stoel.”

“Maar hoe dan ook: Met deze machines wordt, samen met de andere straatmakersgereedschappen die wij leveren, het werk van de straatmaker in elk geval lichter. Want het werk van de straatmaker is misschien wel het zwaarste dat er is. En we moeten tegenwoordig allemaal heel zuinig zijn op onze mensen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels