nieuws

John Deere blaast tweetakt nieuw leven in

bouwbreed Premium

Het Amerikaanse bedrijf John Deere Consumer Products heeft met een simpele aanpassing de tweetaktmotor schoner en zuiniger gemaakt.

Door een extra verbinding aan te brengen tussen de verbrandingsruimte en het carter is op de EcoPower-motor een soort benzine-inspuiting te realiseren die het aantal onverbrande brandstofdeeltjes sterk verlaagt. Door de gunstige verhouding tussen gewicht en vermogen zijn tweetaktmotoren praktisch voor diverse producten in zowel de industrie als de consumentenmarkt. Tweetaktmotoren worden al toegepast in industriële machines als handboren, grondboren, mobiele en compacte centrifugaalpompen en kettingzagen. Meer consumentgerichte toepassingen zijn grasmaaiers, blowers en gras- en hegtrimmers.

Uitlaatgaswetten

De uitlaatgaswetten die de Amerikaanse EPA (Environmental Protection Agency) voor dit soort ‘non-road equipment’ gaat invoeren, zijn echter zo streng dat een conventionele tweetaktmotor vanaf 2005 niet meer verkocht zou mogen worden. Op basis van de EPA-eisen zal de Europese emissiewetgeving de komende jaren ook aanzienlijk worden aangescherpt.

Uitkomst

Volgens John Deere biedt de EcoPower-motor uitkomst doordat de schadelijke uitlaatgassen met 75 procent worden verminderd en het brandstofverbruik met 30 procent daalt. Een Homelite EcoPower tweetaktmotor met een cilinderinhoud van 25 kubieke centimeter werd door de EPA getest en goedgekeurd volgens de Californische eisen voor de periode 2002 tot 2005. John Deere heeft aan de traditionele tweetaktmotor een extra verbinding aangebracht, de injectorbuis, tussen de verbrandingsruimte en het carter. In plaats van een mengsel van brandstof en lucht in het carter te comprimeren, comprimeert het carter van de EcoPower-motor alleen lucht. Door het comprimeren van de lucht wordt de benzine in de brandstofleiding óók onder druk gezet. Wanneer de zuiger al halverwege de compressieslag is, wordt er onder hoge druk een zeer rijk mengsel in de cilinder gespoten. Dit proces, genaamd CWT (Compression Wave Technology), zorgt ervoor dat bijna alle brandstofdeeltjes worden verbrand.

Licentie

Volgens de firma John Deere kan de EcoPower-motortechnologie met een beperkt aantal modificaties en tegen geringe kosten op een bestaande tweetaktmotor worden geïntegreerd in de productie. Andere alternatieven die de industrie voor de tweetaktmotor heeft gevonden, zoals de viertaktmotor of een katalysator, maken machines volgens John Deere alleen maar nodeloos zwaarder, duurder en complexer. Dan Reilly, general manager van John Deere Consumer Products: “Het streven van John Deere was juist om alle voordelen van de tweetaktmotor te behouden, zoals de simpele constructie, lage productiekosten, hoog vermogen bij laag gewicht, groot toerenbereik en simpel onderhoud.”

Licentie

John Deere Consumer Products heeft besloten de EcoPower-technologie als licentie aan de gehele industrie aan te bieden. Er zijn intussen al verschillende samenwerkingsverbanden ontstaan. De EcoPower tweetaktmotoren zullen in eerste instantie dit jaar nog verkrijgbaar zijn in Californië in de serie Homelite producten: kettingzagen, trimmers en blowers. Later zal EcoPower ook worden toegepast in productenseries onder de John Deere- en Green Machine-merknamen.

John Deere Consumer Products, Charlotte (NC, Verenigde Staten), telefoon (+1) 704 587 2759.

Reageer op dit artikel