nieuws

In doorwrochte huisstijl BAM blijft geen onderwerp onbeschreven

bouwbreed

De stijl die de grote nationale ‘speler’ BAM zich liet aanmeten staat als een huis. BAM ging te rade bij het bureau Total Design, dat zich inmiddels liet herdopen tot Total Identity. Een naam die geen twijfel laat bestaan over het specialisme waar deze onderneming zich op toelegt.

In de inleiding van het indrukwekkende handboek voor de huisstijl staan twee doelstellingen vermeld. Ten eerste dat de medewerkers, van welk bedrijfsonderdeel dan ook, zichzelf herkennen als BAM’ers. Het interne belang van de huisstijl staat dus voorop. Het tweede doel betreft “het Nederlandse publiek”. Dus niet alleen de opdrachtgevers, maar net zo goed de argeloze voorbijgangers. BAM moet overal te herkennen zijn, of het nu gaat om correspondentie, vestigingen, bouwplaatsen of langs de wegen met het eigen transport. Op internet maakt de website indruk.

Natuur

Het nogal abstracte beeldmerk blijkt een sterk verbeterde opvolger te zijn van “de frietsnijder”, zoals het oude merk wel genoemd werd. Het toont volumes en een schaduw. Qua kleurgebruik doet BAM het nu met een fris, maar hard citroengeel (“kracht, warmte en stabiliteit”, wordt daarover gemeld), tezamen met een donkerblauw. Kleurschema’s zorgen ervoor dat groeps-, sector- of werkmaatschappij-activiteiten als zodanig herkenbaar overkomen in drukwerk. Fenomenen uit de natuur vormen de inspiratiebron voor illustraties in brochures en folders. Het recent uitgebrachte lettertype DTL Argo, van de hand van de Nederlandse letterontwerper Gerard Unger, is strak, helder en zeer prettig leesbaar. Het werd daarom BAM’s vaste keuze. Ook weer een bijdrage tot ‘eigenheid’ van dit huisstijlprogramma.

Manieren van kijken

Er zijn richtlijnen voor het gebruik van fotografie. Op groepsniveau gebruikt men bij BAM het zogenaamde vogelvluchtperspectief. Frontaal wordt er gefotografeerd voor vastgoed, bouw, techniek en infrastruktuur. Fotografie voor de werkmaatschappijen wordt uit een extreem laag standpunt opgenomen: het ‘kikkerperspectief’. Ook de internet, e-mail en PowerPointpresentaties werden voorzien van een eigen aanpak. Er is niets vergeten, lijkt wel. De woordmerken van alle bedrijfsonderdelen worden identiek ‘gevormd’. Er is een tabel die precies duidelijk maakt hoe de kleuren te handhaven in diverse technieken en op uiteenlopende materialen. Het manualblad “Hoe schrijven wij bij BAM?” geeft ‘schrijfles’ over spelling en aanverwante zaken. Je vindt in het handboek alles over correspondentie, verzendmaterialen, mappen, omslagen en visitekaartes – vaak een wanordelijk gebeuren bij grote(re) ondernemingen. Alles over kantoorautomatisering, formulieren. Geen onderwerp of het is in prettige en duidelijke stijl beschreven. Marktcommunicatie, bewegwijzering, zeker 25 vormen van werkkleding, reclameborden, wagenpark en materieeluitmonstering. Zò breed en diep kan een bedrijfsstijl zijn. BAM heeft er een op de stevigst denkbare fundering. Daar zullen ze nog lang op kunnen voortbouwen.

Stijl

Wie zijn zaken serieus neemt, besteedt aandacht aan zijn presentatie: de huisstijl. Expert Ben Bos belicht wat de bouw op dit gebied presteert en nog kan leren. Eerdere delen in deze serie verschenen op 22 september, 9, 14, 23 en 31 oktober.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels