nieuws

Boorproces van Sophiaspoortunnel achter op schema

bouwbreed

Tunnelboorders in Nederland hebben het niet gemakkelijk. Na de Westerscheldetunnel en de Botlekspoortunnel loopt ook het boren van de Sophiaspoortunnel achter op schema. De projectorganisatie Betuweroute is ervan overtuigd dat aannemer Tubecon I de achterstand zal inlopen, ondanks het feit dat het moeilijkste op het ruim vier kilometer lange boortraject nog moet komen.

De achterstand is volgens de projectorganisatie Betuweroute (NS Railinfrabeheer en Rijkswaterstaat) hoofdzakelijk te wijten aan een laat begin van het boren van de twee tunnelbuizen. DE buizen met een inwendige diameter van 8,65 meter gaan samen de acht kilometer lange passage van de Betuweroute onder de rivieren de Noord en de Rietbaan en rijksweg A15 vormen. Begin dit jaar bij het opbouwen van de tunnelboormachine in de startschacht, het beginpunt van het boren, ontdekte Tubecon haarscheurtjes in het snijrad vooraan de machine. Het snijrad is voor reparatie naar de fabriek van Herrenknecht in Duitsland gestuurd. Daarom is pas half mei dit jaar met boren begonnen. De projectorganisatie ziet geen enkele reden om aan te nemen dat de aannemer de achterstand niet zal inlopen. “We zijn gewoon wat laat begonnen met boren. Opstarten is altijd wat moeilijker dan je denkt, maar nu gaat het redelijk”, aldus een woordvoerder. De overtuiging dat de aannemer de achterstand inhaalt, is mede gebaseerd op de gunstige gang van zaken bij het boren tot nu toe: zo’n 900 meter tunnelbuis is geboord. Na 600 meter is de boormachine probleemloos langs een tevoren met de caissonmethode op diepte gebrachte dwarsverbinding tussen de twee tunnelbuizen gekomen. In het traject tot de tweede dwarsverbinding op 1200 meter moeten nog bochten worden gemaakt. Dat is de reden dat nog wordt geboord volgens de normaal gangbare methode, waarbij het boren wordt gestopt als betonnen wandbekledingselementen worden geplaatst. Momenteel is de voortgang 11 tot 12 meter per dag. Dat wil zeggen dat over een maand het tweede dwarsverbindingscaisson wordt gepasseerd.

Recht

Het traject na 1200 meter boren is recht. Daarop zal een nieuwe boortechniek worden toegepast die een voortgang op moet leveren van 15 tot 16 meter per dag. De vijzels die worden gebruikt om een tunnelboormachine vooruit te duwen, zijn gepositioneerd in lijn met de rand van de betonnen bekledingssegmenten. Bij het continu boren zijn veel, lange vijzels geplaatst die groepsgewijs worden gestuurd. De vijzels zijn zo lang dat er bij verschillende groepen tijdens het boren op een plaats waar de vijzels ingetrokken zijn, een segment kan worden geplaatst terwijl op een andere plaats de vijzels de tunnelboormachine vooruit kunnen blijven duwen, steunend op al geplaatste segmenten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels