nieuws

Atlas breidt assortiment uit met verreikers

bouwbreed

Bouwmachinefabrikant Atlas in het Duitse Wildeshausen werkt aan de uitbreiding van het assortiment. Naast de nieuwe wiellader type 95 is volgend voorjaar tijdens de grote beurs Bauma in München de eerste verreiker van Atlas te verwachten.

Geheimzinnigheid alom over de verreiker. En ook over de nieuwe wiellader trouwens. De verreiker was enige tijd geleden per ongeluk in België te zien. Exportmanager Dieter Ogonovski was er niet blij mee: “Het gaat om een prototype dat allesbehalve vervolmaakt is. De definitieve versie gaat er zeker niet zo uitzien. We willen voorkomen dat er allerlei verhalen en commentaren gaan rondzingen voordat we een gereed produkt hebben. Vandaar dat we niks laten zien.” Atlas komt in augustus in elk geval met verreikers met reikwijdten van acht en elf meter, beide in twee tonnages. Volgens directeur Helmut Lorch is het voor Atlas, in hoofdzaak producent van bouwmachines, van belang dat ook een graantje van de snelgroeiende verreikersmarkt wordt meegepakt. Lorch: “Volgens ons gaat het om de eerste geheel in Duitsland ontwikkelde en geproduceerde telescooplader.”

Breed pakket

“Wij willen ons dealernet ondersteunen door een breed pakket te leveren. De verreiker ligt in het verlengde van de wiellader en de graafmachine. We willen voorkomen dat onze klant bij een ander merk terechtkomt als hij in een verreiker geïnteresseerd is.” Het wereldwijde dealernet levert dikwijls ook ‘het andere’ Atlas-programma, de graafmachines. De producent daarvan staat niet ver van Wildeshausen Lorch: “We werken bij het vermarkten samen met ons zusterbedrijf. En tegelijkertijd kiezen we ervoor bescheiden te blijven. Wat wielladers betreft behoren we bij de top-3 in Duitsland, samen met Volvo/Zettelmeyer en Kramer, in wielladers tot 100 pk. Die positie willen we behouden. We hebben geen enkel contact met ‘de grote spelers’ in de markt van bouwmaterieel, want groot hoeft niet meteen goed te betekenen. We kiezen ervoor flexibel te blijven en zo ook te kunnen reageren op niche-markten.” Atlas maakt de wielladers per stuk, op volgorde van binnenkomst van de orders. Geen batch-proces dus, waarbij de werf vol staat met onverkochte typen. Zo kan het zijn dat op de lopende band een kleine wiellader van het type 32E (gewicht 2500 kg, geknikte kiplast 1500 kg, 27 pk) staat naast een type 80 van de nieuwe generatie (gewicht 6 ton, geknikte kiplast 2800 kg, 70 pk). De levertijd ligt tussen vier en zes weken. Als de klant ook de kunststofdelen in zijn eigen bedrijfskleur wil hebben, is de levertijd langer. De nieuwe generatie (45, 55, 65, 70, 80 en de geknikte versies 65s en 70S) is uitgerust met het diagnosesysteem ADS met onder meer startblokkering, servicebewaking en storingsmeldingen. Alle meldingen kunnen ook, al dan niet automatisch, in een pc worden opgeslagen. Heel trots zijn de producenten op het volledig gesloten remsysteem, dat vervuiling voorkomt en op het systeem dat de rem automatisch inschakelt als de motor stilvalt of wordt uitgezet. Atlas heeft zich ook gestort op de produktie van containerafzetsystemen. Deze zijn geschikt voor elk type vrachtwagen. Ze worden grotendeels geproduceerd in de staalbouwfabriek die Weyhausen in 1993 heeft gekocht in Hongarije. Daar komen ook stalen onderdelen van de wielladers vandaan.

Nieuwe markten

De afzetsystemen worden voornamelijk afgezet bij leveranciers van bouwmaterialen, maar ook brandweer en legeronderdelen. Ze worden vermarkt in samenwerking met de Finse firma Partek. “In de fabriek is genoeg ruimte voor de productie van de verreikers. We werken nu nog in één ploeg, maar als het moet – en in heel drukke tijden gebeurt dat al – kunnen we in twee ploegen gaan werken. Al met al gaat het ons goed. Maar niettemin blijven we voortdurend zoeken naar nieuwe markten voor onze relatief kleine wielladers. De mogelijkheden zijn er, onder meer in de wegenbouw en het wegenonderhoud, bijvoorbeeld zoutstrooien.” “En we blijven vernieuwen. Er rijdt op ons testterrein een prototype rond van een nieuwe wiellader: de 95. Dat wordt de bovengrens van ons leveringsprogramma, want we blijven met onze wielladers onder de honderd pk”, aldus Lorch. Twee wielladers van Atlas op het testterrein bij de fabriek. Het prototype van het nieuwe type 95 staat verscholen in het omringende bos. De wielladers van Atlas worden in de fabriek in Wildeshausen op bestelling gebouwd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels