nieuws

Arcadis zoekt expansie in sterke thuismarkten

bouwbreed

Na acht jaar eerst Europa, vervolgens de Verenigde Staten en tenslotte Chili en Brazilië veroverd te hebben, stopt Arcadis met zijn geografische expansiedrift. Versterking van de thuismarkten en afstoten van weinig renderend standaardwerk is nu het credo.

Mooie rapportcijfers kon Arcadis-topman Harrie Noy laten zien. In het derde kwartaal steeg de bruto toegevoegde waarde met 25 procent. Daarvan was 10 procent door acquisities, 5 procent door de hoge dollarkoers en 10 procent autonoom. Het bedrijfsresultaat steeg zelfs nog een procentpuntje sneller. Dat de nettowinst maar 14 procent steeg ,mocht de pret niet drukken. “Dat komt door de forse stijging van het resultaat in de Verenigde Staten, die zorgt voor een hogere belastingdruk”, weet Noy. Gezapig achteroverleunen is er echter niet bij. “We hebben de afgelopen vijf jaar een stabiele omzet- en winstgroei laten zien. Dat heeft echter niet geleid tot een hogere beurswaarde. Daarom gaan we hard werken aan de aandeelhouderswaarde”, zegt Noy. Daarbij ligt wat hem betreft de nadruk op de thuismarkten in Europa, de Verenigde Staten, Chili en Brazilië. En op autonome groei. “Die was met gemiddeld 3 procent per jaar te laag.” Vandaar de heroriëntatie die Arcadis in augustus heeft aangekondigd. Eén van de pijlers die het streven moet helpen, is een gerichte verbetering van de marges. Dat betekent het afstoten van laag renderend werk. “In feite moet je dan denken aan wat we net hebben afgestoten, onze milieu-uitvoering.” Daarnaast echter wil Noy ook af van het standaard engineeringswerk met weinig toegevoegde waarde. “We denken daar aan outsourcing.” De mensen die aan dat werk zaten kan Arcadis veel beter gebruiken op leuker werk waar een hogere marge aan hangt. Verder wil de topman hard trekken aan uitbreiding van de diensten voor de industrie. “Daar is de trend terugtrekken op de core-business en outsourcen van zaken als vastgoed en infrastructuur. Dat biedt kansen voor ons om het facility management uit te bouwen, waarbij we ons voorlopig concentreren op Nederland.” Een derde pijler is en blijft acquisities. “Maar de bedrijven die wij willen hebben, moeten een duidelijk toegevoegde waarde hebben voor ons wereldwijde netwerk. Bovendien hanteren we als criterium dat een acquisitie moet bijdragen aan de groei van de winst per aandeel en een marge moet draaien die minimaal gelijk maar liever nog hoger is dan de onze”, verklaart Noy. De mooie cijfers hebben tot nu toe weinig indruk op de beleggers gemaakt, evenmin als de toekomstplannen. Bij het ter perse gaan van deze krant stond het aandeel Arcadis 15 eurocenten in de min. Weinig renderend standaardwerk eruit

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels