nieuws

Twintigduizend man op pad voor aanpak onveilige rails

bouwbreed

Het Britse spoorwegnet is veilig verklaard na de grootste onderhoudsoperatie in de geschiedenis. Gerald Corbett, de omstreden baas van Railtrack (de beheerder van het Britse spoor) maakte dit gisteren bekend.

Meer dan 20.000 spoorwegwerkers waren dit weekeinde in de weer om 1500 dubieuze stukken rail te controleren. Dit na het meest recente ongeluk, vorige week, bij Hatfield, noordelijk van Londen. Inspecteurs van Railtrack constateerden de laatste dagen 1850 haarlijnscheuren in het railnet. Grote delen van het Britse spoor werden daarop gestremd door Railtrack, uit vrees voor nieuwe ongelukken. In het grootste onderhoud- en reparatieweekeinde uit de geschiedenis werd in totaal 36 kilometer rail vervangen op 160 verschillende locaties. Bij de andere 1340 onderzochte plekken bleek geen noodreparatie nodig. De kosten van het grote reparatieweekeinde worden geschat op 150 miljoen gulden. Als gevolg van het werk lag een groot deel van het Britse treinverkeer stil. Gisteren zou een begin moeten worden gemaakt met de normalisering van de dienstregeling maar als gevolg van het noodweer reden er nog minder treinen dan in het weekeinde. Duizenden reizigers strandden of liepen uren vertraging op. Omdat nog veel onderhoudswerk nodig blijft, heeft Railtrack het zekere voor het onzekere genomen en snelheidsbeperkingen afgekondigd op 270 locaties. Een journalist die zaterdag van Glasgow naar Londen reisde deed daar een onwaarschijnlijke 15 uur over, bijna drie keer langer dan normaal. Inmiddels onderzoekt Railtrack een uitgelekte brief van onderaannemer GT Railway Maintenances die is gepubliceerd door een zondagskrant. Daarin worden gebreken aan het spoor geconstateerd maar werknemers van hetzelfde bedrijf worden door hun directie opgedragen niet te repareren omdat het werk ‘niet rendabel’ zou zijn. Volgens The Times is er een norm tekort aan spoorwegingenieurs die het grootschalige onderhoudswerk kunnen begeleiden. Een onderhoudsbedrijf uit Glasgow heeft daarom al veertien Roemeense ingenieurs ingehuurd. Railtrack zelf rekruteert personeel in Duitsland en India.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels