nieuws

Traploos versnellen door flexibele veer

bouwbreed Premium

Een nieuw continu en traploos versnellingsysteem Scram kan het vermogen vergroten van huishoudelijke apparaten tot zware industriële toepassingen. “Scram gebruikt het volledig nieuwe principe van een veer die, bij een constante input, altijd met dezelfde omlooptijd langs het inputwiel loopt, hoever de veer ook is uitgerekt”, legt uitvinder John Hammerbeck uit.

Scram staat voor ‘Simple Continuous Ratio Adjusting Machine’ en werd voor het eerst gepresenteerd op de London Invention Fair. Het systeem integreert een continu traploze versnelling in een simpele en goedkope uitvoering. Scram heeft geen dure tandwielen of behuizing nodig en het wegvallen van een olievoorraad maakt het geheel ook nog eens lichter en schoner. De toepassingsmogelijkheden van Scram lijken haast onbeperkt. Scram Technology Ltd noemt als industriële toepassingen onder meer compressoren, hydraulische systemen, productiemachines, windgeneratoren, liften, transportbanden, centrifuges en textielmachines. Voor de consumentenmarkt is het mogelijke toepassingsgebied ook zeer breed, van videorecorders tot auto’s.

Betonmixers

Hammerbeck: “De eerste toepassing die wij zien voor de bouwindustrie zijn kleine betonmixers. Maar er is geen reden waarom Scram niet kan worden vergroot voor andere zwaardere, industriële toepassingen.” De simpelste verschijningsvorm van een Scram bestaat uit een gewonden aandrijfveer die loopt over een inputwiel, een outputwiel en een verstelwiel dat zorgt voor het uitrekken van de veer. De omlooptijd blijft gelijk bij een uitrekking van de veer, waardoor de snelheid van het outputwiel zal toenemen. De versnelling is traploos, waardoor geen vermogensverliezen optreden en de motor altijd binnen zijn meest optimale toerenbereik kan draaien. Behalve een gewonden veer zijn ook andere soorten flexibele aandrijfriemen te gebruiken. Een voorbeeld daarvan is een elastische aandrijfriem met magnetische inzetstukken. Wanneer het outputwiel zwaarder wordt belast, ontstaat er een lengteverschil bij de aandrijfriem tussen het ingaande en het uitgaande deel op het inputwiel. Magnetische spoelen meten dit verschil aan de hand van de inzetstukken en kantelen een rem tegen het inputwiel. Daardoor neemt de snelheid af en veranderd de overbrenging.

Metaalmoeheid

Hoewel veren aan metaalmoeheid onderhevig kunnen zijn, ziet Hammerbeck geen problemen voor de Scram-technologie. “Naar veren wordt onderzoek uitgevoerd. De klepveren in een automotor leggen bijvoorbeeld 500 miljoen cyclussen af als de auto 150.000 kilometer rijdt. Daarbij doen zich geen problemen voor. De moeheidskarakteristieken voor dergelijke drukveren zijn gelijk aan die van trekveren.” Scram kan worden gebouwd in toepassingen met een reductie van 1:25. Hammerbeck: “Het toepassingsgebied voor deze uitvinding is zo groot dat we zelf geen plannen hebben om de uitvinding verder door te ontwikkelen, daarvoor zoeken we partners en licentiehouders.

Scram Techology, www.scramgears.com.

Reageer op dit artikel