nieuws

Onbemand loket voor kleine stations ‘hufterbestendig’

bouwbreed Premium

‘Hufterbestendig’ noemen de spoorwegen het onbemande loket dat onder de naam ‘service-unit’ twaalf kleine stations bedient. Het voegt extra diensten toe aan de kaartautomaat die al op deze haltes stond.

De nieuwe eenheid bevat onder andere een automaat die bankbiljetten in muntgeld omwisselt. Een ingebouwde telefoon verbindt een al dan niet gestrande reiziger met ‘inlichtingen’; een alarmknop legt door middel van beeld en geluid contact met een meldcentrale. Wanneer alles naar wens verloopt, rusten de Spoorwegen nog zo’n 88 stations met de nieuwe service-unit uit. De spoorwegen testen de service-units een half jaar uit. Zes van de betrokken stations staan in een landelijke omgeving; de andere in voorsteden. Camera’s leggen de gang van zaken rond de nieuwe stationsuitrusting vast. De spoorwegen werken voor de duur van het experiment samen met de particuliere alarmcentrales Randon en Meldkamer Holland. Elke centrale bewaakt zes service-units.

Camera

Een zichtbaar gemonteerde camera ziet op de automaten toe en een minder in het oog vallende koepelcamera overziet de omgeving. Personeel in de alarmcentrale kan de laatste door middel van een stuurknuppel 360 graden draaien. Op zes stations heeft de camera een grijze behuizing en op de resterende een NS-gele. Onderzoek moet uitwijzen of de gele kleur meer opvalt en zo het gevoel van sociale veiligheid vergroot of juist uitnodigt er met een honkbalknuppel op af te gaan. De constructie weegt, mede door het afdak van 18 millimeter dik gelaagd en gehard glas, ruim 2200 kilo en staat op twee betonnen funderingen. Die wegen elk 1800 kilo en zijn opgebouwd uit drie platen van 600 kilo. Met een speciale mal wordt die tot op een halve centimeter nauwkeurig gesteld. Nadien plaatst de leverancier de stalen omkasting. De totale doorlooptijd komt op tien dagen. Dat lijkt vrij lang, maar in de tijd zijn wat veiligheidsmarges opgenomen omdat verschillende partijen tegelijk aan het project werken. De bestaande bekabeling wordt voor het grootste deel opnieuw gebruikt. Alles wat vanuit de service-unit naar buiten gaat, is nieuw aangelegd. Bijvoorbeeld de voeding- en coaxkabels voor de camera’s en de bekabeling voor de telecomapparatuur. Per station bedraagt de aanneemsom, afhankelijk van de omstandigheden, 20.000 gulden. In het westen van het land voert de Alewijnse Groep uit Utrecht de installatie uit. In het noordoosten bouwt Van Gelder de service-units op, in Noord-Brabant TES en in het zuiden HVL. De omkasting komt van Zwartwoud uit Groningen. De constructie van de nieuwe service-unit weegt, mede door het afdak van 18 millimeter dik gelaagd en gehard glas, ruim 2200 kilo.

Reageer op dit artikel