nieuws

Netelenbos houdt bij aanbesteding rekening met alternatief vervoer op de Betuweroute

bouwbreed

Minister Netelenbos (verkeer) houdt bij de aanbesteding van de bovenbouw van de Betuweroute rekening met toekomstig innovatief vervoer. Het bedrijfsleven heeft belangstelling voor alternatief gebruik van de lijn, zo is de afgelopen maanden gebleken.

De aanbesteding moet uiterlijk in december beginnen. Het contract kan dan in november volgend jaar worden gesloten. Hoewel mogelijkheden voor alternatief transport worden opengelaten mag dat niet leiden tot aanpassing van het huidige, onherroepelijke Tracébesluit en de bijbehorende milieunormen (onder andere voor geluidsoverlast). Uit het onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is gebleken dat er technische mogelijkheden zijn voor de volgende varianten: de spoortrekker (spoortractie-voertuig dat vrachtwagen kan trekken), het spoorbegeleidingsvoertuig (voertuig dat vrachtwagen met eigen tractie stuurt) en de tweespoorvariant (geleid en onbemand voertuig met eigen tractie die een oplegger voortbeweegt). Daarnaast is er vanuit het bedrijfsleven interesse getoond voor de zogenoemde trucks-on- trainsvariant, waarbij een vrachtwagen wordt vervoerd op een platte spoorwagon met eigen tractie of meerdere vrachtwagens op aan elkaar gekoppelde en door een locomotief getrokken wagons. Voor de varianten moet de breedtemaat van de tunnels worden aangepast. Dat kan binnen het budget. Om trucks op treinen te kunnen vervoeren moeten viaducten hoger worden. Onderzocht wordt nog of dat mogelijk is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels