nieuws

Meer kabels in riolen hoofdstad

bouwbreed Premium

In Tokyo en Hamburg bestaat al ruime ervaring met het ophangen van kabels in bestaande rioleringen. KPN en de Dienst Waterbeheer en Riolering (DWR) nemen een proef in Amsterdam. “Over een jaar volgt de evaluatie. Het is eigenlijk wel zeker dat de proef zal slagen”, aldus een inspecteur van DWR.

Als de overheid dan ook zover is, kan het aanbrengen van kabels in de Amsterdamse rioleringen beginnen. Het is weer een poging om infrastructuur te combineren, zodat de wegdek niet voor elke kabel opnieuw open hoeft. De vraag naar vergunningen om kabels door de stad te mogen leggen is enorm toegenomen, vooral van de grote providers van telefoon-, Internet- en dataverkeer. “Het is heel moeilijk een vergunning te krijgen. Ik begrijp dat wel, de overheid wil de straat niet steeds open. Wij coördineren het werk daarom zoveel mogelijk”, aldus P.F.C. Vlemmix van Hogenboom Spijkenisse BV uit Spijkenisse, een ‘huisaannemer’ van KPN. Volgens hem is het aanbrengen van kabels in riolen een goed systeem voor de grote infrastructuur, maar minder geschikt voor het fijnere kabelwerk naar de klanten. “KPN is de enige met een net van koperen kabels voor de huisaansluitingen. Daar beginnen de grote providers niet aan, dat is veel te omslachtig.” Toch is het niet UPC, Global Crossing, Versatel, Colt of Viatel, maar KPN die een miljoen investeert in de ‘rioolkabel’ tussen de telefooncentrales in Amsterdam Centrum en Buitenveldert. Volgens een woordvoerder van KPN gaat het om een enkele glasvezelkabel met 96 strengen en een capaciteit van zo’n honderdduizend ISDN-verbindingen. “Er kunnen twaalf van zulke kabels in het riool”, zegt hij.

Robot

Een woordvoerder van Ka-Te Systems AG uit Zürich in Zwitserland geeft heel andere informatie. “Elke kabel heeft 144 vezels met een capaciteit van 40 gigabyte per seconde, bij elkaar genoeg voor veertig miljoen ISDN-verbindingen. Er kunnen negen kabels in dit riool.” Het gaat dus in ieder geval om een forse capaciteit, die via het riooldeksel kan worden aangebracht. Door het riool onder het Weesperzijde rijdt een robot, aangestuurd vanuit een wagen vol computers en videoapparatuur. Door een putdeksel krijgt de robot een verlengstuk met een tiental ringen aangereikt. Om de anderhalve meter drukt en klemt hij een ring tegen de binnenwand van het riool. Tegelijkertijd hangt de robot de kabel op aan een oog bovenaan de ring. Het lijkt heel eenvoudig en efficiënt. De ringen en de koker om de kabel zijn van roestvast staal. “We gaan het riool extra belasten en schoonmaken, om te zien hoe het zich houdt”, aldus een woordvoerder van de DWR. Dat komt wel goed. De werkelijke vraag is, of de ‘rioolkabel’ een antwoord is op het probleem van de coördinatie van de infrastructuur. Daar is meer samenwerking voor nodig en de ontwikkeling van nieuwe geïntegreerde systemen voor onder de grond.

Reageer op dit artikel