nieuws

Idee voor Betuwelijn kan A15 ontlasten

bouwbreed Premium

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat maakt serieus werk van het ‘trucks-on-train’-concept voor de Betuwelijn. De onrendabele spoorlijn zou door dit idee rijksweg A15 jaarlijks met twee miljoen vrachtwagens ontlasten.

Het concept is ontwikkeld en uitgewerkt door Aython, Corporate Finance & Business Development uit Breda in samenwerking met Deutsche Bahn Cargo. Met de inzet van flexibele, snelle en energievriendelijke geautomatiseerde wagons in combinatie met het traditionele goederenvervoer per spoor kan de rentabiliteit van de Betuwelijn fors worden opgeschroefd. Het ‘trucks-on-train’-concept betreft een uitgewerkt plan voor het snel en kosteneffectief vervoeren van complete vrachtwagens en/of containers op onbemande, platte spoorwagons met eigen aandrijving. Dankzij een nieuw terminalconcept in combinatie met een nieuw wagonontwerp, motorvermogen en remsystemen kunnen de vrachtwagens razendsnel (korter dan de wachttijd voor een stoplicht) en flexibel de wagon op worden geschoven en vertrekken.

Milieuvoordelen

Directeur Van Haaren van Aython stelt: “Door maximaal gebruik te maken van de overcapaciteit van de Betuwelijn, is het mogelijk de fileproblematiek effectief aan te pakken door het wegvervoer op de A15 drastisch te verminderen. Op jaarbasis kunnen twee miljoen extra vrachtwagens op een alternatieve wijze hun bestemming bereiken.” “Daarnaast”, geeft hij aan, “biedt de Transportation Belt een verbeterde veiligheid en aanzienlijke milieuvoordelen, waaronder een afname van luchtvervuiling en energieverbruik ten opzichte van het vrachtwagentransport over de weg.” Minister Netelenbos heeft het plan inmiddels laten toetsen. Op basis van de resultaten is besloten de Tweede Kamer eerder deze week te informeren. Het ministerie onderzoekt de consequenties en laat in december weten of het plan haalbaar is. Het tracé van de Betuwelijn hoeft niet te worden aangepast voor het nieuwe concept, maar wel de hoogte van de viaducten.

Reageer op dit artikel