nieuws

Hoe meer meters tegel, hoe meer geld

bouwbreed Premium

Het is wat anders dan een badkamertje tegelen. De zes tunnelbuizen van de Tweede Beneluxtunnel krijgen maar liefst 28.000 vierkante meter wandtegelwerk. De eerste meters zijn al gelijmd. In mei hoopt Heynen Tegelwerken BV uit Roosendaal het werk op te leveren.

Meter na meter plakken de werknemers van Heynen de witte tegels op de betonnen wanden van één van de tunnelbuizen. De afstanden in de tunnel zijn zo groot dat de tegelzetters voorzieningen hebben getroffen. Er is een dienstfiets om de afstand van het werk naar de keet te overbruggen en voor lunch en koffiepauze is een campingsetje aangeschaft. Tien mensen zijn dagelijks de tegels aan het plakken. Is het werk niet geestdodend? P. Heynen, adjunct directeur: “Voor een tegelzetter is dit prachtig werk. Meters maken. Bij wijze van stimulans werken onze mensen op provisiebasis naast het gegarandeerde loon. Hoe meer meters, hoe meer geld.” Dat zou nadelige consequenties voor de kwaliteit kunnen hebben. Heynen: “Kwaliteitscontrole vindt op verschillende niveaus plaats. Er loopt een speciale kwaliteitsfunctionaris rond, er zijn opzichters en uitvoerders van hoofdaannemer HCB en we houden zelf de boel scherp in de gaten. Bovendien controleert Eurocol, leverancier van lijm en voegmortel, de kwaliteit.”

Marge

Om het werk snel te kunnen uitvoeren, hoeven de tegels alleen bij de dilataties gesneden te worden. Tussen boven- en onderkant, de aansluiting op de promatecplaat op de wand en de barrier, komen ze precies uit. De marge van de voegen ligt tussen de drie en acht millimeter. “Maar,” zo vervolgt Heynen, “In principe komt er een voeg van acht millimeter die noodzakelijk is voor een goed vochttransport.” Dat vereist wel een secure maatvoering van de tegelzetters, omdat ze tussen de dilataties een lengte van honderd meter moeten overbruggen. De tegels van 12,5 bij 25 centimeter worden op hun lange zijde in de lijn van het wegdek geplakt. Eventueel verloop wordt opgevangen bij de dilataties en door de voegmarge. De dikte van de met de kam aangebrachte lijmlaag is zes millimeter. Na het plaatsen van de tegel blijft een lijmdikte van drie millimeter over. Het voegen geschiedt met een latex houdende voegmortel, die enigszins elastisch blijft. Om op hoogte flink door te kunnen werken, maakt Heynen geen gebruik van rolsteigers, maar van platte karren. Het voordeel hiervan is dat op de karren hele pallets met tegels en lijm geplaatst kunnen worden. Het betegelen van de tunnel dient volgens Heynen de veiligheid. De tegels zijn wit geglazuurd, waardoor de tunnel licht weerkaatst. Bovendien zijn de keramische tegels brandwerend. De enige variatie in het werk zal het betegelen van de fietstunnel zijn. Over een lengte van bijna een kilometer zal een gedicht van Jules Deelder de wanden sieren. Nu maar hopen dat in verband met de veiligheid, de tekst ook leesbaar is zonder je hoofd om te draaien.

Projectgegevens:

Opdrachtgever Tweede Beneluxtunnel: Rijkswaterstaat directie Zuid- Holland

Hoofdaannemer: Hollandse Combinatie Benelux (HCB)

Aannemer tegelwerk: Wout’s Tegelhandel BV, Amsterdam

Uitvoering tegelwerk: Heynen Tegelwerken BV, Roosendaal

Aanneemsom tegelwerk: 1,5 miljoen gulden

Reageer op dit artikel