nieuws

‘Geweld’ moet houtsector aantrekkelijker maken

bouwbreed Premium

Meisjes die iemand ‘in elkaar hebben geslagen’ en een stoere bink die tegen een kameraad snoeft dat hij onlangs een café ‘he-le-maal verbouwd’ heeft. Dat zijn ingrediënten van twee televisiecommercials waarmee de Stichting Hout & Meubel (SH&M) jongeren hoopt aan te trekken voor een baan in de houtsector.

De reclamefilmpjes worden over een periode van drie jaar uitgezonden. Ze zijn voor het eerst te zien op TMF van 4 tot en met 14 november. Ze richten zich op scholieren uit de tweede klas van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), een groep die binnenkort een opleiding kiest voor een bepaalde sector. ‘De Stichting Hout & Meubel constateerde dat vacatures in de houthandel en timmer- en meubelindustrie steeds moeilijker te vervullen zijn’, licht de organisatie het initiatief toe. Veel jongeren blijken de houtbranche vooral geschikt te vinden voor ‘watjes’.

Stoer

Verder blijkt dat de doelgroep een bovengemiddelde interesse heeft in reality-tv en docusoaps. ‘Daarom spitst de strategie zich toe op twee hoofdpunten: stoerheid en realisme.’ Middelpunt van de campagne zijn twee filmpjes. In de commercial voor jongens staat een groepje hangjongeren in een desolate parkeergarage. In een korte dialoog staan twee knullen tegen elkaar op te scheppen. Waarbij de stoerste, wijzend op een café vlakbij, eindigt met de tekst: ‘Zie je die tent daar, die heb ik laatst nog he-le-maal verbouwd.’ In het volgende shot zien we hem in dat café de laatste hand leggen aan de prachtige bar. Het andere filmpje hanteert een vrouwelijke variant op hetzelfde thema. Onder het toeziend oog van een beveiligingsman staan vier meiden in een drogisterij bij de make-upartikelen. Een van hen pocht dat ze iemand een pak rammel heeft gegeven: “Ik zei nog, die gaan we ’s goed in elkaar timmeren.” Hierna volgt een shot van hetzelfde meisje in een meubelwerkplaats, waar ze een lade maakt voor een mooie kast. Beide reclames eindigen met de slogan ‘Hout. Voor mannen van staal’. Daarna volgt een telefoonnummer voor meer informatie.

Reageer op dit artikel