nieuws

Fries bedrijf bouwt vijf van de zeven sluisdeuren voor Emssperrwerk

bouwbreed

Van de 4000 ton staal die de sluisdeuren moeten vormen van het Emssperrwerk bij Gandersum (onder Emden in Duitsland), wordt 2200 bewerkt bij het Friese bedrijf Bergum Staalbouw (BSB). Van de zeven waterkeringsschuiven moet BSB er vijf maken, de meest noordelijke en de vier zuidelijke.

Directeur ing. J.R. Pesie vindt het een belangrijke order. “In Nederland hebben we inmiddels een reputatie van bruggen- en offshorekranenbouwer. Nu hebben we de kans om onze oosterburen te bewijzen dat we voor hen ook een interessante marktpartij zijn.” Het Emssperrwerk dient niet alleen als stormvloedkering, het moet ook het transport naar open zee van luxe cruiseschepen van Meyer in Papenburg beter mogelijk maken.

Te druk

De opdracht kwam bij BSB terecht via Hollandia uit Krimpen aan de IJssel. Deze onderneming kreeg de opdracht om in samenwerking met de Duitse staalconstructeur Lavis de deuren en bruggen te bouwen. “Maar bij Hollandia hebben ze het te druk om alle deuren te fabriceren”, vervolgt Pesie. Hollandia bouwt nu de schuiven voor de twee scheepvaartopeningen. De kleinste, voor de binnenvaart, is een half ronde deur die naar beneden draait. De schuif voor de zeescheepvaart ligt normaal in het fundament op de bodem en draait maximaal 85 graden omhoog om te dienen als stormvloedkering. Vanwege de grote drukte droeg de Zuid-Hollandse staalconstructeur BSB bij haar Duitse partner voor. “We hebben de opdracht dan ook zelfstandig verkregen”, aldus de directeur. Lavis, de Duitse aannemer, keek ook rond in Polen, Portugal en Oost-Duitsland. Maar die kandidaten vielen af, omdat BSB toch een paar extra’s kon bieden. De werkplaats aan het Prinses Margrietkanaal is groot genoeg om de grootste deuren van 63 bij 10 bij 10 meter in één keer te bouwen. Maar ook moeten de metalen deuren precies in de betonnen landhoofden passen. Er is slechts een tolerantie van 0,5 millimeter. “En dat kunnen wij ook verzorgen”, vervolgt de directeur. Al een aantal jaren heeft BSB een zelf ontwikkelde mobiele freesmachine. “We doen dat dus ter plaatse, waarbij we het ruwe materiaal over een lengte van tien meter glad frezen”, legt Pesie uit.

Voordelen

Die twee zaken maakten dat Lavis voor de Friese staalbouwer koos. “Hadden wij die twee voordelen niet dan was de order zeker naar een Oost-Duitse concurrent gegaan”, weet de ondernemer. Hoewel de oppervlakte van de werkplaats groot genoeg is, moet de conserveringshal worden verhoogd van negen naar elf meter. “Ook aan de onderkant moeten de tien meter hoge deuren worden geconserveerd, dus je bent meer ruimte in de hoogte nodig.” BSB bouwt de deuren compleet, inclusief het buizenframe. De onderhoudsbruggen op de deuren produceert de Duitse hoofdaannemer. Belangrijk onderdeel van de opdracht is dan ook dat BSB eerst de maatvoering van de deuren controleert en zonodig corrigeert, rekening houdend met de bruggen.

Omzet

De order voor de deuren betekent voor het bedrijf dat in één keer de jaarlijkse staalomzet wordt gehaald. In geld vertegenwoordigt de order ongeveer 9,5 miljoen Duitse mark, vijftig procent van de jaarlijkse totaalomzet en ook een record. Het betekent ook dat de capaciteit van de werkplaats voor ongeveer een jaar voor de helft gevuld is. Daarnaast wordt in het bedrijf onder andere druk gewerkt aan twee offshorekranen van 300 en 400 ton en binnenkort start de bouw van de sluisdeuren voor het naviduct bij Enkhuizen. Een artist impression van het Emssperrwerk. De meest linker en de eerste vier deuren van rechts worden in het Friese Burgum gefabriceerd. Order van 9,5 miljoen Duitse mark

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels