nieuws

Brug over Oder blijkt dure parkeerplaats

bouwbreed

De brug op de Pools-Duitse grens over de Oder bij Frankfurt blijkt een extreem dure parkeerplaats. De brug is het hele jaar het toneel van opstoppingen door de trage afhandeling van de grensformaliteiten. Daarbij vernielt zwaar vrachtverkeer het asfalt, waardoor dit om de twee tot drie jaar voor een slordige 300.000 gulden moet worden opgeknapt.

De 570 meter lange brug over grensrivier de Oder is in 1997 na een renovatie van honderd miljoen gulden als nieuw opgeleverd. Overwogen werd het verkeer voortaan over stevige slijtvaste betonplaten te leiden. Het aanbrengen van een zwaarder wegdek bleek echter een te grote belasting voor de een halve eeuw oude onderbouw. Bij de heropening bezworen de Poolse en Duitse autoriteiten elkaar de brug vooral niet als parkeerplaats te gaan gebruiken en te zorgen voor een vlotte afwikkeling van het grensverkeer. Vanwege de nog altijd hoge wachttijden bij de Poolse grensterminal Swiecko, kampen de vrachtwagenchauffeurs bij de grensovergang bij Frankfurt aan de Oder doorgaans met groot oponthoud. Om de vrachtwagens van de weg te halen, is enkele jaren geleden aan Duitse zijde ten bedrage van 13,5 miljoen gulden Europa’s grootste vrachtparkeerplaats gebouwd. De capaciteit van duizend voertuigen is echter niet voldoende om de dagelijks tot tweeduizend vrachtwagens aanzwellende stroom geheel op te vangen. De brug over de Oder wordt vooral beschadigd tijdens de zomermaanden. Op warme dagen laten de chauffeurs hun motoren vrijuit ronken om hun airconditioning te laten functioneren. Het asfalt krijgt daardoor geen kans af te koelen en bezwijkt onder de druk van de vrachtwagens. Voor de kosten draait tot dusverre de Duitse overheid op. Terwijl de grote verkeersbrug van de snelweg na een opknapbeurt weer enkele jaren mee kan, wordt 21 november begonnen met de renovatie van de stadsbrug in Frankfurt aan de Oder. De pas in 1998 gebouwde lichte douanehuisjes worden verschoven, waarna het 25,8 miljoen gulden vergende karwei pas goed kan beginnen. In de periode tot het najaar van 2002 worden alle pijlers vervangen. Gelijktijdig ontstaat op de oever een nieuwe brugconstructie die met drijfbokken naar haar plaats van bestemming zal worden gevaren.

Uitbreiding

De grensbrug, waarvan jaarlijks twee miljoen passanten gebruik maken, zal voor het autoverkeer hooguit drie weken en voor de voetgangers wellicht slechts twee dagen gesloten zijn. Volgens de Duitse staatssecretaris Scheffler is de bruggenbouw op de grens van Duitsland en Polen door de op handen zijnde uitbreiding van de Europese Unie noodzakelijker dan ooit. Met zijn Poolse collega Grezelakowski heeft hij vorige week de bouw bekrachtigd van zes grensbruggen: Hagenwerder- Radmeritz, Krauschwitz-Lugnitz, Garz-Swinemünde, Deschka-Penzig, Göritz- Zgorzelec en Forst-Skaren. Voor de eerste keer bleek Polen bereid in een drielandenoverleg met Tsjechië en Duitsland mee te werken aan het oplossen van de nijpende verkeersproblematiek in de regio Zittau.

Grensformaliteiten laten verkeer stilstaan

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels