nieuws

Bouwcombinatie beveiligt honderden overwegen

bouwbreed

NS Railinfrabeheer heeft een contract getekend met twee ingenieursbureaus en drie railinfra-aannemers voor de ombouw van zo’n zeshonderd spooroverwegen. Met het project is zo’n 170 miljoen gulden gemoeid, zo heeft de bouwcombinatie X-pact (spreek uit als Cross-pact) gisteren zelf bekendgemaakt.

In de bouwcombinatie werken de ingenieursbureaus Arcadis en Holland Railconsult samen met NBM-Amstelland (de infrapoot wordt op korte termijn onderdeel van BAM-NBM), Koninklijke Volker Wessels Stevin en Strukton. Alle spoorwegovergangen met knipperlichten (aki’s) moeten binnen tien jaar slagbomen (ahob’s ) krijgen. Om het huidige tempo van zestien knipperlichtinstallaties op te schroeven, heeft NS Railinfrabeheer X-pact ingeschakeld. Deze combinatie gaat ook een goedkoper alternatief ontwikkelen voor de overwegen met slagbomen. De ingenieursbureaus schrijven de standaardbestekken voor de beveiliging van de spoorwegen. De drie andere bedrijven stellen enkele teams van bouwvakkers samen die in serie de – veelal repeterende klussen – gaan klaren. De vijf ondernemingen uit de railinframarkt werken samen in een vennootschap onder firma (vof). Door de samenwerking met X-pact kan het aantal om te bouwen spoorwegovergangen worden opgevoerd van veertig tot tachtig. X-pact verzorgt de projecten van ontwerp tot en met oplevering. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt sinds 1985 jaarlijks 50 miljoen gulden ter beschikking om overwegen beter te beveiligen en waar mogelijk ongelijkvloers te maken. In 2010 moeten deze investeringen leiden tot een halvering van het aantal slachtoffers ten opzichte van 1985. Vorig jaar vielen er nog altijd 42 doden bij ongelukken op overwegen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels