nieuws

Zwaargewicht Ginaf voorzien van nieuw aandrijfconcept

bouwbreed

Van alle zwaargewichten die truckbouwer Ginaf uit Veenendaal in de RAI laat zien, is vooral de M5350-TS 10×6 opmerkelijk. Deze vijfasser heeft een nieuw aandrijfconcept op basis van de gepatenteerde Tridem- chassisformule.

Het chassis heeft drie aangedreven achterassen in een wide-spread- opstelling van 1,80 meter. Van de vijf assen zijn er vier gestuurd, waardoor het loodzware voertuig uiterst wendbaar is. Het hydropneumatische veersysteem op de Tridem en de EVS-gestuurde starre achteras zorgen voor een optimale aslastverdeling over de vijf assen. Zodoende kan het wettelijke bruto laadvermogen van ruim 37 ton evenwichtig worden verdeeld over de wettelijk toegestane belastingen per individuele as. De asopstelling leidt tot een wielbasis van 6,76 meter bij onderlinge afstanden van 1,80 meter. Deze configuratie levert wettelijk toegestane asbelastingen op van 10, 10, 7,5, 11,5 en 11,5 ton, inclusief 0,5 ton ingebouwde reserve. Blijkens een zogenaamde dynamische aslastmeting door de weeglus in de rijksweg A16 kan een tot 50,5 ton GVW beladen M5450-S 10×8 de toets van de toegestane asbelastingen per individueke as aan. Het voertuig is uitgerust met een DAF-motor van het type XF315M met een vermogen van 315 kW/428 pk.

Hoogste

Tot slot twee andere nieuwe GINAF’s op de Bedrijfsauto-RAI 2000: de M5450-S 10×8 is de eerste achterasgestuurde variant in de serie 10×8 met een cabine van DAF85. Ook deze auto levert een wettelijk GVW van 50 ton bij een nuttig laadvermogen van bijna 36 ton. De M4241-S 8×4 is voorts een nieuw concept vierasser op basis van de uitgebreide DAF FAD85. Het bruto laadvermogen van bijna 31 ton is volgens de fabrikant het hoogste in de klasse van de gangbare 8×4-aangedreven voertuigen. De M5350-TS 10×6 van Ginaf heeft een wettelijk bruto laadvermogen van ruim 37 ton bij een wettelijk GVW van 50 ton.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels