nieuws

Transrapid betwist

bouwbreed

Topman Mehldorn van Deutsche Bahn stelt vast dat het reizigersaanbod op het traject Hamburg-Berlijn momenteel 2,2 miljoen passagiers bedraagt. Voor een rendabele Transrapid wordt gerekend op 8,5 miljoen reizigers.

“We moeten de kwestie nog maar eens heel goed bekijken. De Deutsche Bahn kan zich geen financiële avonturen permitteren.” Voor Mehdorn is in elk geval duidelijk dat de Transrapid tussen Berlijn en Brandenburg niet de grote voordelen brengt die de optimisten enkele jaren geleden nog voorspelden. Weliswaar wordt de huidige reistijd van 2,35 uur gehalveerd, maar daarmee is het traject nog niet op slag rendabel. Ook op het oude net worden de treinen sneller, waardoor het tijdsvoordeel volgens Mehldorn al binnen enkele jaren zal slinken tot amper een kwartier. Sinds de privatisering van Duitse spoorwegen ontmoet de Deutsche Bahn op het net in eigen land al zo’n 140 concurrerende maatschappijen. Wie denkt dat de Transrapid het alleenrecht heeft tussen Berlijn en Hamburg slaat de plank lelijk mis en daarom hecht Mehldorn niet zo veel geloof aan alle sommetjes over de te verwachte winsten.

Financierbaar

Bouwminister Klimmt beklemtoont dat het prestigieuze project allesbehalve van de baan is en heeft voor 5 februari een topgesprek aangekondigd. Op die dag moet duidelijk worden of de Transrapid – waarvoor de bondsregering 6,8 miljard gulden wil neertellen – volgens beheerder Deutsche Bahn en het uitvoerend consortium financierbaar en daadwerkelijk profijtelijk is. In de jacht op het Transrapid-geld van de overheid hebben de deelstaten Hessen en Rijnland-Palts het oude plan uit de la gehaald om een zweefbaanverbinding te realiseren tussen Frankfurt, via het in opmars zijnde vrachtvliegveld Hahn op de Hondsrug, en Brussel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels