nieuws

Stuk Betuweroute goedkoper dankzij Waardse Alliantie

bouwbreed

Aannemerscombinatie HBSC (Heijmans, Boskalis, Strukton en het Belgische CFE) en NS Railinfrabeheer verwachten door de samenwerking in een alliantie 49 miljoen gulden, ofwel 10 procent te besparen op de aanleg van het stuk Betuweroute in de Alblasserwaard. Dat voordeel mogen de bouwer en opdrachtgever samen delen.

Dit zeggen manager B.M. de Witt van Baggermaatschappij Boskalis BV en manager contractzaken ir. R. Buvelot van NS Railinfrabeheer in een toelichting op het alliantiecontract dat beide partijen dinsdag sloten. Afgesproken is dat de aannemerscombinatie en de opdrachtgever samen het ontwerp maken voor het 22 kilometer lange stuk goederenspoor tussen Sliedrecht en Gorinchem, met daarin een tunnel onder de rivier de Giessen, een verdiept deel bij het dorp Schelluinen en bruggen over het Merwedekanaal en de rivier de Linge. Ook de procesbewaking wordt in nauwe samenwerking gedaan. ‘Waardse Alliantie’ is de naam van het samenwerkingsverband. “Je kunt het zien als een aparte onderneming die de directie voert. Het grote voordeel is dat opdrachtgever en aannemer niet lijnrecht tegenover elkaar staan, maar juist intensief samenwerken. Beide partijen steken al hun creativiteit in het ontwerp en de procesbewaking. Daardoor wordt de organisatie flexibeler en wordt onnodig dubbel werk voorkomen”, zegt Buvelot. In september werd de bouw voorlopig gegund aan HBSC. De combinatie had aangegeven de klus voor 490 miljoen gulden te kunnen klaren op basis van ‘design, construct & maintenance’ en was daarmee de goedkoopste inschrijver. NS Railinfrabeheer was echter niet alleen gecharmeerd van de prijs, maar vertrouwt ook op de oplossing die de aannemerscombinatie aandroeg voor het bouwen van een aardenbaanconstructie op de zeer slappe ondergrond van de Alblasserwaard.

Zetting

“Probleem is dat we in vier jaar een zetting moeten bereiken waarvoor zonder bijzondere maatregelen een veel langere tijd staat”, licht de De Witt toe. “Normaal gesproken graaf je in zo’n situatie de grond af, breng je zand aan en ga je bouwen. Dat is een goede oplossing, maar wel een dure. Wij willen werken met verticale drains. Door ballast op de grond aan te brengen wordt het water via de drains uit de grond gedrukt en wordt de zetting versneld. Op dit moment hanteren we die methode ook bij de verbreding van de A15, parallel aan het Betuweroutetracé. Daar kampen we met dezelfde slappe bodem. Door voortdurend te meten, bewaken we het proces.”

Op pagina 5: Slappe grond reden alliantie Betuwelijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels