nieuws

Sprinter van Daimler/Chrysler met joystick-schakeling

bouwbreed

DaimlerChrysler komt op de bedrijfsauto-RAI met de wereldpremière van de opvolger van de succesvolle Mercedes-bestelwagen, de Sprinter. De serie heeft nieuwe CDI-motoren en een opmerkelijke joystick-bediening van de versnellingsbak.

De belangrijkste verbeteringen zijn de vier- en vijfcilinder CDI- dieselmotoren met ‘common-rail direct injection’. De top is de vijfcilinder met 115 kW/156 pk en een trekkracht van 330 Nm bij een toerental tussen 1400 en 2400. De basis is de 60kW/82 pk en verder zijn er de 80 kW/109 pk en de 95 kW/129 pk. Vanaf de 80 kW-motor hebben alle CDI’s een turbo met variabele geometrie. Deze zorgt voor meer trekkracht, een snellere acceleratie en de uitstoot en het verbruik zijn tevens minder. De olie hoeft nog maar om de 22.500 kilometer te worden ververst. Optioneel is het systeem Assyst, dat de bestuurder informeert over het onderhoud en de interval zelfs kan verlengen tot 40.000 km. Een optie is ook de CDI-motor met Sprintshift, een elektrohydraulische zesversnellingsbak met automatische plaatkoppeling en een wegrijhulp. Bij het gepatenteerde systeem Sprintshift kan de bestuurder kiezen tussen handmatig of volautomatisch schakelen. De bestuurder kan tijdens het volautomatisch schakelen ook handmatig op- of terugschakelen, zolang toerental en snelheid niet onder of boven de maximale waarde komen. De ingeschakelde versnelling wordt op een lcd-display op het dashboard weergegeven. De fabrikant vindt dat het interieur de uitstraling van dat van een personenauto heeft gekregen. Het dashboard is ergonomisch ontworpen en heeft standaard een toerenteller. De nieuwe Sprinter is aan de voorzijde 57 cm langer dan zijn voorganger. De koplampen zijn vernieuwd en de bumper heeft een opstap. De joystick-versnellingspook geeft het interieur van de nieuwe Sprinter een eigentijds uiterlijk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels