nieuws

Nieuwe Maas bijna ondertunneld

bouwbreed

Nog anderhalve meter sluitvoeg en dan vormt de Tweede Beneluxtunnel een compleet waterdichte verbinding op de bodem van de Nieuwe Maas. Zondag werd met succes het zesde en laatste element op het grindbed geplaatst.

Het zesde tunnelelement moest tussen het vierde en het vijfde element op de bodem worden gemanoeuvreerd. Meer nog dan bij andere afzinkoperaties kwam het daarbij aan op goed meten en sturen. Want alleen onder de juiste helling meet het element 145 meter en is er een speelruimte van anderhalve meter. Al bij een geringe scheefstand is die ruimte veel geringer en stuit het element al gauw op een van zijn voorgangers. Volgens projectleider afzinken Willem Boonstoppel van aannemerscombinatie HCB moet je bij een laatste element niet alleen de neus, maar ook de staart van het element goed in de gaten houden.

Kwispelen

Het rubberen afsluitprofiel, de gina, dat voor een waterdichte verbinding met element vijf moest zorgen, pakte zondagmorgen niet direct. Dat bleek bij het leegpompen van de zinkvoeg, dat aanvankelijk niet lukte. Er zat blijkbaar nog een kier, waardoor meer water instroomde dan er met pompen kon worden afgevoerd. De tunnel lag dus iets scheef, zodat met de staart nog wat ‘gekwispeld’ moest worden. Daarna ging het goed en werd het element door de waterdruk tegen zijn voorganger aangeduwd. Extra waterballast in de tanks in het element houdt het voorlopig goed op zijn plaats. Tijdens de afbouwfase, die nog zo’n anderhalf jaar duurt, neemt een dikke laag ballastbeton die rol over. Komende weken zijn duikers bezig met het plaatsen van stalen platen tussen de elementen om de laatste anderhalve meter te overbruggen. Die platen vormen verloren bekisting, die later vanuit de tunnel van wapening wordt voorzien en volgestort met beton.

Snufjes

Het is de bedoeling dat minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat half februari als eerste door de tunnel van de ene naar de andere oever loopt. Over anderhalf jaar kunnen het autoverkeer van de A4 en de Beneluxlijn van de Rotterdamse metro van de nieuwe tunnel gebruik maken. Aansluitend wordt de eerste Beneluxtunnel gerenoveerd en met dezelfde installaties en snufjes uitgerust als zijn jongere broer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels