nieuws

Duitse bouw: infrastructuur financieren met reclame

bouwbreed

Brancheorganisatie Deutsches Baugewerbe wil door middel van reclame en sponsoring de aanleg van grote infrastructurele projecten bevorderen. Probleem is alleen dat de Duitse overheid met haar strenge voorschriften reclame op en sponsoring van bijvoorbeeld bruggen tegenwerkt.

Volgens de directeur stratenaanleg en tunnelbouw van de organisatie, H. Sander, staan de geldschieters in de rij. Hij dringt er bij de politiek op aan de nieuwe geldbron snel aan te boren. “Het tij is gunstig.” In Frankfurt en Berlijn wordt reclame op bruggen en andere bouwwerken inmiddels toegestaan. “Wat op het niveau van stad en deelstaat mogelijk is, moet toch ook nationaal kunnen?”, is de mening van Sander. Voor de brancheorganisatie is het argument van de verkeersveiligheid geen reden wervende teksten op bouwwerken te weren. “In vergelijking met rijdende reclamezuilen zoals vrachtwagens, trams en bussen is reclame op vaste plaatsen minder gevaarlijk.” Volgens Sander staat de industrie te trappelen om te beginnen met reclame op bouwobjecten en het sponsoren van projecten. De Duitse bouwminister Klimmt trapt in zijn bezuinigingsplan vooral krachtig op de rem bij de uitvoering van grote infrastructurele projecten. Vanuit de Duitse bouw wordt er bij de overheid op aangedrongen de sector grond-, weg- en waterbouw niet te laten vallen en ruimte te scheppen voor private financiering van geschrapte projecten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels