nieuws

Verf- en behangwinkels concurreren op service

bouwbreed Premium

Speciaalzaken in verf en behang kunnen de concurrentie met doe-het- zelfzaken en grootwinkelbedrijven slechts aan op hun dienstverlening. Dat is de kurk waarop deze 758 winkels tellende sector drijft.

De concurrentie tussen de speciaalzaken en bouwmarkten is scherp. De eerste groep heeft de omzet weten te stabiliseren, terwijl het marktaandeel van de laatste nog steeds groeit. Ook grootwinkelbedrijven als Hollandsch Eenheidsprijzen Magazijn, beter bekend als de HEMA, zijn geduchte prijsconcurrenten met hun eigen merken. In verkochte liters realiseerden bouwmarkten in 1999 53 procent tegen de speciaalzaken 28 procent. Alleen daaruit blijkt al dat de consument zich eerder laat leiden door de prijs dan door de service.

Prijs

Toch blijkt uit onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel dat juist de betere dienstverlening en de vakkennis in de speciaalzaken hoog scoren naast de kwaliteit van het assortiment. Merkwaardig genoeg scoort de uitgebreidheid van het assortiment slechter. Toch proberen de speciaalzaken ook iets aan de prijs te doen. Maar liefst 92,5 procent is aangesloten bij een franchiseorganisatie of inkoopvereniging om op die manier rationeler en dus goedkoper te kunnen inkopen. Omdat warenhuizen en bouwmarkten zelf goedkope huis- en winkelmerken in de schappen hebben staan, zet dat echter te weinig zoden aan de dijk. In totaal is er in 1999 een kleine 2 miljard gulden omgezet in verf en behang. Daarvan zetten de 758 speciaalzaken 473 miljoen gulden om. In 1998 kende de sector een forse dip, die grotendeels valt toe te schrijven aan het slechte weer.

Behangen

In 1999 was er sprake van een 5 procent hogere omzet, die volledig op het conto van de verf kan worden geschreven. De verkoop van behang nam wederom af. Dit vertaalt zich overigens in hogere verkopen muurverf. Kennelijk is behangen uit. Het Hoofdbedrijfschap verwacht niet dat Internet op korte termijn een concurrerend verkoopkanaal gaat vormen. Daarvoor kent het kopen van verf en behang via internet de nodige beperkingen zoals kleurafwijkingen van een monitor. Bovendien willen consumenten direct een nieuwe pot verf kunnen halen als die op is. Een andere rol is er wel weggelegd voor Internet, zoals het geven van tips en adviezen. Daar is de sector echter nog niet aan bezig.

Reageer op dit artikel